Ik heb 3 mini kerststerretjes ik doe ze warmlauw water en 1x per week kamerplant voeding en toch vallen de blaadjes er af,wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Het beste antwoord

Een kerstster is een warmte minnende plant en kan beter te droog staan dan te nat.
Bij de kweker is alles optimaal, maar daarna gaat het fout.
de planten gaan naar de veiling waar het tocht en koud is.
Daarna komen ze ook nog vaak in een koude wagen en koele winkel.
Daar wordt hij verkocht en kan dan weer in een te koude auto komen.
Als er dus maar een van deze dingen ,ergens onder weg van de kweker naar je kamer gebeurd, is het over met je kerstster en valt het blad er af.
Normaal kunnen kerststerren wel 2 a 3 maanden bloeien.
Dat heeft dus niets met voeding of zo te maken, wel kan hij ook dood gaan aan te veel water geven.
Een kerstster pas water geven als de grond echt droog is en zet hem op een warme plek.

Toegevoegd na 5 uur:
Aanvulling: een kerstster hoeft geen mest te hebben, omdat de plant al in bloei staat en niet hoeft te groeien, pas na de bloei als de plant groter gaat worden, dan pas is bemesting weer nodig.
Een kerstboom in pot geef je ook geen mest, daar zal hij niet van groeien, wel als je hem later in je tuin zou zetten, dan moet hij weer groeien en heeft dan mest nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De plant verliest zijn bladeren plotseling zonder dat ze eerst verwelken. Dit zou erop kunnen wijzen dat de temperatuur te laag is, of dat de plant is blootgesteld aan koude of warme tocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het trouwens van de week gehad met een potroos, die ik van een visite had gekregen.
Ook dat alle baadjes ineens er af vielen.

Mijn eerste gedachten was; waarom geef je éxtra voeding?
Planten die net vd tuinder komen, staan nog in verse aarde die voorzien is van genoeg voeding.
Misschien dat dit de reden is.
Ik weet niet hoe lang je deze plantjes hebt, maar je kunt ze terug brengen waar je ze gekocht hebt, wel de plantjes meenemen.

Trouwens, ik had mijn roos ook geen voeding gegeven !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes, je roos is een beetje het zelfde verhaal als van de kerstster.
Bij de kweker is alles optimaal, ze worden vaak extra nat gemaakt voor het vervoer en de tijd dat de plant onderweg is naar een winkel.
De plant moet zo snel mogelijk groeien om zo min mogelijk geld te kosten, geen enkele huiskamer is zoals in een kas, dus altijd veel slechter!
Licht komt nog maar van een kant (raam) en de luchtvochtigheid is te laag.
De plant gaat zich nu aan passen door blad en bloemknoppen te laten vallen.
Als hij daar over heen is (2 a 4 weken) dan kan hij alsnog gaan groeien en misschien bloeien, maar rozen horen eigenlijk buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Ed, dan heeft de roos mazzel, hij ligt nu misschien op de compostberg :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes, als je dat nog een keer in het voorjaar probeerd, is de kans dat hij het doet veel groter.
Zijn ze dan uitgebloeid, zet je ze in een grote pot of in de tuin en bloeien ze weer in de zomer en herfst.
Ze hebben natuurlijk veel liever dat je ze weggooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je tip Ed, ga ik de volgende keer proberen.
Het is natuurlijk wel zonde en met liefde gekregen van een vriendin.
Te veel water en voeding. Kerstrozen kunnen beter te droog staan dan te nat. En die voeding is ook niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mini-kerststerretjes worden bij bosjes gekweekt om rond de kersttijd voor een drol in elke supermarkt neer te kwakken.

De planten zijn natuurlijk niet goed afgehard en staat vaak in de winkel al te koud, en ook tijdens het vervoer worden ze maar zelden goed beschermd tegen kou en tocht. Ook in huis zul je hopelijk geen broeikastemperatuur hebben, en ook temperatuurverschillen, vooral plotselinge, vinden kamerplanten niet prettig.

Het grootste euvel is echter dat de plantjes vaak in een te klein potje zitten ; het kweekpotje voldoet eigenlijk net tot de veiling, maar als je er langer plezier van wilt hebben, zul je ze meestal in een grotere pot moeten zetten. Met de juiste zorg en belichting, kun je er dan jarenlang een mooie kamerplant aan hebben die je ook nog goed zelf kunt stekken.

Helaas worden dit soort plantjes voornamelijk gekweekt als 'wegwerp-plantje'. Voor zover het milieu een issue voor je is, kun je dit type plantjes - net als snijbloemen - beter niet kopen, maar kiezen voor stevige, goed opgekweekte (en vaak wat duurdere) kamerplanten. Maakt dat je niet uit, dan kun je ze maar het beste als zodanig beschouwen : een weekje leuk, en dan weg ermee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is de kerstster een plant die je eerder verzuipt dan verdorst, dus elke dag water geven is zeer zeker teveel !! En plantenvoeding mag ook veel en veel zuiniger, dat zijn allemaala chemicalieen natuurlijk ; de plant moet wel goed de tijd hebben om het allemaal op te nemen.