Mag een aannemer zijn staartkosten behouden bij minderwerk?

Het bouwen van een huis is aangenomen, maar de opdrachtgever besluit na aanneming om bv. de kozijnen zelf aan te kopen, mag de aannemer zijn ak en winst behouden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.6K

Antwoorden (2)

Jazeker, hij mag zelfs eisen dat je je houdt aan het ondertekende contract, dus dat je de voorgestelde kozijnen moet afnemen, en daarbij mag hij, als je eist dat de door jou ingekochte kozijnen geplaatst worden eventueel meerwerk doorberekenen. Als een aannemer een klus aanneemt, neemt hij in zijn berekening van het werk ook de winst die hij maakt op de kozijnen mee, en daardoor wordt de totaalprijs vaak lager. Daarbij wil hij vaak zeker weten dat hij met goed materiaal werkt, de formaten etc kloppen en daardoor jou garantie op het geleverde werk kan geven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indirecte of staartkosten, worden berekend nadat de directe kosten zijn begroot. Staartkosten zijn kosten die niet aan een afzonderlijk onderdeel zijn toe te schrijven. Ze bestaan uit de bijkomende kosten die nodig zijn om een project te kunnen realiseren, zoals: eenmalige kosten, algemene kosten en winst en risico.

Het staat dus volgens mij los van het feit of een aannemer deze mag "behouden" bij minderwerk of het zelfstandig aankopen van materiaal.

Persoonlijk denk ik dat hij het wel mag houden als hij uiteindelijk middels eigen inspanning zijn werk goed doet maar door te besparen op zaken (door bv zijn eigen inkoop te regelen) wat meer winst maakt.

Je zou de vraag ook anders kunnen stellen. Mag een aannemer de client de extra kosten boven de staartkosten in rekening brengen?

Hier zit vaak het knel punt. Wij willlen wel graag geld terug zien als het lukt om binnen het budget en staartkosten een project af te ronden maar als een project uitloopt en zowel de kosten als staartkosten worden overschreden dan zijn we niet thuis en doen we alsof ons neus bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1