Welke temperatuur 's nachts is goed voor energie besparing?

Een collega vertelde me dat je 's nachts beter niet je verwarming uit kan zetten omdat je huis volledig opwarmen meer energie kost dan je huis warm houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.2K

Antwoorden (8)

Onzin. Een huis koelt helemaal niet zo sterk af, dat het terugbrengen op dagtemperatuur veel energie kost. Ik heb mijn nacht tempoeratuur op 15 graden staan en mijn dagtemperatuur op een luxueuze 22 graden ingesteld. Hij is nog nooit 'ss nachts aangegaan en binnen een kwartiertje is de dagtemperatuur bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Jij hebt een zeer goed geïsoleerd huis. Dat geldt niet voor iedereen. Voor jouw huis is jouw antwoord prima, voor het huis van de vraagsteller zou je antwoord er volkomen naast kunnen zitten. Het hangt er echt helemaal van af hoe goed zijn huis is geïsoleerd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe lang het huis op 15 cq 17 blijft. Het *opwarmen* kost inderdaad meer energie, maar het *behouden* van 17 kost meer energie dan het *behouden* van 15. Dat verschil (tussen op 15 houden en op 17 houden) is groter naarmate het huis slechter geïsoleerd is. Stel je maar eens voor dat je je tuin op 15 dan wel op 17 moet houden: wat kost het meeste energie? (Een tuin is een voorbeeld van een extreem slecht geïsoleerd huis.)
Dit is zeer afhankelijk van welke temperatuur je overdag hebt, hoe goed je huis geisoleerd is, en hoe lang je je huis warm wilt hebben.

Ja. Het opnieuw opwarmen van je huis kost relatief veel energie. Maar als je huis slecht geisoleerd is, en je lang niet in de ruimte aanwezig bent is het beter om je verwarming laag te zetten. Is je huis beter geisoller en/of ben je het grootste deel van de dag thuis dan kan het interessanter zijn om door te blijven verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Derko;

Misschien is het zo dat het opstarten van een verwarminsketel iets meer kost dan continu branden, maar als dat al zo is zal dat nooit opwegen tegen de uitgespaarde energie als dat ding de hele nacht (of langer) niet hoeft aan te slaan. Als er zoveel warmte in een nacht verloren gaat dat de boel opnieuw warmstoken teveel energie kost zal dat eerder aan een tekort aan isolatie van de woning liggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij mij gaat de theromstaat 's nachts op 15 graden. De kamertemperatuur is 21,5 graad. Ook in een koude nacht gaat die temperatuur maar zo'n twee graden omlaag en wordt die 15 graden bij lange na niet gehaald. Afhankelijk van de woning heeft lager instellen dus geen nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij de verwarming op 15/16 graden zet in de nacht zal deze nooit verder zakken op 8 graden in de nacht want dan zal deze echt wel aanslaan.
En het is zonde als je deze de hele nacht op 20 graden laat staan en de volgende ochtend weer vroeg de deur uitgaat om voor een half uur het huis te verwarmen vervolgens de hele dag weg bent en in de avond weer thuis komt.

En misschien denken mensen wel dat je de verwarming dan helemaal op o moet zetten dat is echt overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vloerverwarming in een hele dikke vloer, het duurt dan ook ruim een uur per graad verwarming. Wij laten dus 's nachts de cv op dezelfde temp staan als overdag, dat kost in ons geval veel minder energie dan lager zetten.
Buiten dat is mijn woning 3* de norm geisoleerd dus verlies ik bijna geen warmte en slaat ie tegen de ochtend pas aan en 's avonds/namiddag nog eens. Als ik 'm lager zet verschuif ik alleen maar de ochtendsessie die dan harder moet werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn thermostaat is ingesteld op 14 graden 's nachts maar over het algemeen komt het, zelfs in de winter niet onder de 16 graden. Hij slaat niet aan 's nachts en hij heeft zo weer de dagwarmte bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot de antwoorden hier is het verhaal anders.

1 graad verwarmen kost meer energie dan hem 1 graad 24 uur zo houden.
Dus hoe meer je in de nacht zakt hoe meer energie het kost om het weer op 21 te krijgen. De snelheid van verwamren maakt niet uit. Dat is afhaneklijk van de capaciteit van de ketel.

Het is dus beter hem op 17 te houden gedurende de nacht en dan weer naar 21 te brengen. Dan naar 15 te gaan en weer naar 21 te gaan. de energie die je verstookt tussen 15 en 17 is meer dan het 's nachts op 17 houden.

Overigens staat er vandaag in de krant iemand die de woningbouw aanklaagt omdat zij de termostaat op 16 zetten 's nachts!=
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt ook aan je huis zelf. Wij hadden een huis die erg koud was. Hoek woning. Hier was het snachts 7 graden (echt koud dus) Wanneer wij de kachel aan lieten staan op 14 graden dan stond die de hele nacht te loeien dus het is niet altijd voordelig want onze gasrekening was dan ook 100 euro gasverbruik per maand terwijl wij een halve maand niet thuis waren en geen kids hadden. Dus let eens op de temp van snachts in je huis een paar graadjes maakt niet uit maar dat van ons dus weer wel.

Succes