Hoe hoog is de nood bij aannemers cq constructiebedrijven?

Je leest vaak dat aannemers en constructiebedrijven het zwaar hebben ten gevolge van de crisis, en de consument die daardoor de hand op de knip houdt.

Je leest ook vaak dat ze het juist extra druk hebben, omdat mensen niet verhuizen maar hun bestaande woning opknappen of uitbreiden.

Wat is de situatie nu? Als ik mijn aannemers bekijk die mij zojuist een offerte hebben gedaan (zie eerdere vraag, http://www.goeievraag.nl/vraag/.29329 ), dan is het verdraaid moeilijk hen te bereiken. Het duurt erg lang voordat ze terugbellen. Het lijkt er dus op dat ze het superdruk hebben.

Klopt dat, of spelen ze een spel?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Wij hebben een (klein) constructiebedrijf. Sinds de zomervakantie is het opmerkelijk stil wat betreft opdrachten uit de aannemerij. Ons bedrijf overleeft de crisis wel omdat we weinig kosten hebben en in de afgelopen jaren een buffer hebben opgebouwd, maar voor bedrijven die nog niet zo lang bestaan is dit een verdomd moeilijke tijd.

Daarbij komt dat vooral in de aannemerswereld er zulke scherpe offertes worden uitgebracht dat er bij een project maar iets hoeft tegen te zitten en de klus wordt met verlies afgesloten. Dit houdt geen enkel bedrijf lang vol.

Ik ken ook enkele kleine aannemers die hun personeel hebben uitgeleend aan grotere bedrijven omdat ze dan verzekerd zijn van een bepaalde opbrengst van hun personeel en ze zo de crisis langer kunnen overleven.

Grotere bedrijven zitten vaak met boeteclausules als een werk niet op tijd af is en kunnen dus wel extra handen gebruiken.

Al met al is het op dit moment voor bedrijven een gecompliceerde tijd en de reden dat ze niet snel terugbellen zal niet uit weelde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij spelen ze een spel. wij zijn ook bezig met een aannemer, en allemaal kunnen ze altijd precies op de tijden en data die ik voorstel (ik werk onregelmatig, dus die tijden liggen echt over week en dag verspreid). Als ze het inderdaad zo druk hebben als ze graag doen voorkomen zou je meer problemen verwachten als het daadwerkelijk op afspreken aankomt. maar dit is allemaal slechts mijn eigen idee, waarneming en gedachtegang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar wat ik hoor van mensen uit deze tak van de economie is dat de klappen heel hard vallen. Overal is minstens 30% omzetverlies, 30% van het personeel vliegt er uit en alle "vertakkingen" lijden eenzelfde verlies. Zoals bijvoorbeeld architectenbureau's die eerst gefaseerd afslanken en dan failliet gaan. Daarbij is er nog geen zicht op herstel en dat betekent duimen-draaiend uitzingen zolang als je kan.
Op zich; als je nu bezig bent met bouw of verbouw is 'de markt dus heel gunstig'.