Waarom hebben wc-hokjes vaak openingen aan de boven- en onderkant?

Misschien een rare vraag- ware het niet dat het dan nog wel een Goeie Vraag kan zijn.

Ik vroeg het mij af, omdat dit vaak is bij wc-hokjes in openbare gelegenheden; niet alleen bij de deur is het aan de boven- en onderkant open, maar soms ook aan de kant van het aansluitende hokje.

Ikzelf heb dan het gevoel dat ik minder privacy heb en voel me daar soms onprettig bij. Soms komt het ook voor bij kleed/pas-hokjes, wat ik nog onprettiger vind.

Waarom maken ze de hokjes zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Het beste antwoord

Door die openingen boven- en onderaan zit je minder prettig, en vermoedelijk dus ook minder lang ; da's voordeel één. Niet voor jou natuurlijk, voor de exploitant.

Bovendien geeft het hokje je wel genoeg privacy om te kunnen doen wat je echt doen moet, maar niet voldoende voor activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen en ook regelmatig op openbare toiletten gebeuren : drugs gebruiken, je omkleden in een zojuist gestolen outfit, of met meer dan één persoon van het toilet gebruik maken voor andere primaire behoeftes dan die gerelateerd aan de stoelgang.

Tenslotte zijn er voor de mensen die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, er zo minder oppervlak en minder hoekjes en gaatjes om schoon te maken, wat ook weer een voordeel kan opleveren, zeker ook voor de hygiene.

Die toiletten met een kier tussen de beide toiletten zijn dan wel heel praktisch en hygienisch gebouwd, vooral bij toiletten die met een hogedrukreiniger regelmatig worden afgespoten (geen naden / kieren), maar persoonlijk ben ik er ook niet erg van gecharmeerd. Om er echter doorheen naar je buurman - of vrouw te kunnen kijken, moet je je wel in tamelijk onmogelijke bochten wringen hoor. Met wat mazzel zie je misschien ent een schoen of een knie. Maar het voelt gewoon niet prettig, gewoon omdat wij het niet gewend zijn.

Het idee dat in sommige delen van de wereld mensen gewoon gezellig naast elkaar op een rijtje zitten te plassen of te poepen met een gezellig gesprek erbij, kunnen wij ons dan ook verhipte weinig bij voorstellen. Maar ons gevoel voor privacy op het toilet is dus overduidelijk aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat bepaalde handelingen dan niet kunnen:

slapen, drugs gebruiken enz enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodat ze altijd kunnen zien wat jij daar doet als het ta lang duurt.
misschien lig je wel dood te gaan. of wilde je drugs spuiten en kan dat nu niet omdat iedereen het dan ziet.
het is ook zo dat ouders van kinderen het fijner vinden dat ze kunnen spieken indien nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om het gemakkelijk schoon te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is m.i. om tekunnen controleren of er zich b.v. vlak voor sluitingstijd nog iemand in het hokje bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te zien of je er alleen op ziet
Er zijn wel eens mensen de er met zijn 2tjes op zitten.
En niet om te plassen

Toegevoegd na 31 seconden:
zit moet het zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vind ik ook wat je zei over privacy,de onderkant houden ze vaak vrij omdat dat makkelijker is met de schoonmaak,en de bovenkant om de luchtjes sneller te laten vervliegen hihi