Hoe warm moet ik mijn huis houden als ik er niet ben?

Ik heb vandaag het stookseizoen geopend.

's Nachts heb ik mijn dekbed, 's ochtends ben ik binnen een half uur het huis uit, overdag ben ik op het werk - al die tijd hoeft de verwarming niet te branden.

Op welke temperatuur moet ik de thermostaat dan instellen om de totale stookkosten zo laag mogelijk te houden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Men zegt vaak: 15 of 16 graden.

Maar: de stookkosten zijn evenredig met het warmteverlies. Het warmteverlies is evenredig met het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. volgens die redenatie zou ik mijn thermostaat op 1° moeten instellen.

Toegevoegd na 38 minuten:
Huis is van 1960 en (nog) slecht geïsoleerd. Koelt in de winter een uur na het lager zetten van de thermostaat al af tot "te koud voor aangenaam".

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen
37.8K

Het beste antwoord

Er wordt inderdaad vaak gezegd: 15 of 16 graden. Ik geloof dat niet. Want zo lang 't buiten kouder is, gaat een deel van de stookwarmte toch verloren. En welk continue. Als je 'm uit hebt staan, wordt er niks gestookt dus kan er ook niks verloren gaan.
'T is wel comfortabeler als je 'm altijd op 15 of 16 hebt staan (als 't buiten kouder is), want dan duurt 't na binnenkomst veel minder lang voordat je weer op 20 zit.
Maar besparen door 'm aan te laten tijdens afwezigheid? Ik geloof er niet in. Als je wilt besparen: belangrijker is dat je de deuren steeds snel achter je dicht doet. En de verwarming 1,5 graden zachter zetten als je er wel bent, en dan een (extra) trui aan doen. (En uiteraard dubbel glas en isoleren.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zelf houden we altijd 15 graden aan als we niet thuis zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Deed ik tot nu toe ook altijd - maar zie de toevoeging die ik intypte terwijl jij al aan het antwoorden was (ben je altijd zo snel?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, soms wel. Ben net klaar met een stukje werk en zat te kijken naar vragen.
Maarre... 1 graden? Heb je er wel eens over nagedacht hoe lang het duurt voordat je je huis dan weer op "leefbare" temperatuur hebt? Vraag me af of dat opweegt tegen de kosten van 15 graden houden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct. Maar - zou 10° beter zijn dan 15°? De opwarmtijd vanaf 10° is nog net acceptabel. Dus waarom raadt men dan altijd 15° of 16° aan? Of is dat verouderd?
Wij zetten hem op 16.5 graden. Als je hem helemaal uit zet, (wat ik eerst deed) slaat hij aan, en dat is zonde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat bedoel je met "slaat hij aan"? Nu slaat hij juist met enige regelmaat aan als ik hem op 15° zet. Hij slaat niet aan als ik hem op 10° zet, omdat het binnen nog niet kouder dan 10° wordt.
AWM
14 jaar geleden
Daar klopt helemaal niets van, Platje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja dat klopt maar....Je moet hem op een temperatuur zetten waar die net op de grens staat dat hij niet aanslaat. (aan slaan = dat de verwarming aan gaat) Wanneer je hem helemaal uit zet, moet hij veel harder werken om op de gewenste temperatuur te komen. En dat kost meer geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg uit antwoordman!!
AWM
14 jaar geleden
Vergelijk het met een fluitketel met water.
Die kun je op een fornuis opstoken als je trek hebt in thee.
Met een grote vlam kookt ie een paar minuten, lekker thee!
Denk je nu, dat het goedkoper is, om dat ding de hele dag op een laag pitje te zetten?
Toen ik voor mijn werk vaak dagenlang van huis was, hield ik mijn gaskachel op waakvlam. Het straalde snel warmte uit als ik weer thuiskwam, maar de winterkou zat dan in de muren en in alle meubels, en het werd ook vochtig in mijn huisje. Ik kreeg toen idd. ook de raad het op 15 graden te houden, en dat beviel me veel beter. Nu heb ik een tijdstermostaat, die om 20.00 naar 15 graden gaat, en 's morgens om 7 uur weer gaat verwarmen, en dat bevalt heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de lucht wordt koud maar ook je huis, dus alle meubels muren etc. Als je alles laat dalen naar 10° kost het veel energie om het (in vaak korte tijd) weer warm te krijgen dan dat je de temperatuur laat zakken tot 15, 16 ° en dan dit weer opstookt naar 20°. Het voordeel wat je hebt van het iets minder stoken die dag weegt niet op tegen wat je meer moet stokekn om het warm te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, maar daar klopt helemaal niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is waar, dit heb ik mij toen ook laten uitleggen door onze verwarmingsmonteur.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het toch wel met Loes en Jet eens.
en uurtje mijn houtkachel aan en het is lekker warm in mijn huis, alleen als ik de hele dag niet gestookt hebt en het huis is echt koud, dan moet ik uren lang stoken wil het heel langzaam een beetje warm worden, meestal pas tegen bedtijd!
Pas de volgende dag is mijn huis weer op themperatuur.
De lucht in huis warm stoken is zo gebeurd, maar dan nog alle meubels, vloeren muren ramen enz.
dat duurt veel langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 De betonnen muren kunnen echt door en door koud worden. Dit duurt heel lang voordat het weer op temperatuur is gekomen.
De temperatuur op hoger laten staat kost minder energie dan van koud af te stoken.
Ik denk dat 't er ook aan ligt wat voor gezins
samenstelling je hebt. Ik heb kleine kinderen en ben zelf ook 'n kou-kleum. Ik zet 'm, als ik naar bed ga, op 19graden. Als ik de volgende dag weg ben blijft hij/zij daar op staan en als ik thuis ben zet ik 'm overdag op 20 en 's avonds op 21,5. Ja, ik ben 'n kou-kleum!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons staat hij altijd op minimaal 16 graden, omdat grote wisselingen in temperatuur killing zijn voor onze massief houten vloer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem myn verwarming altyd mee als ik weg ga... eh,ik hou m op 16gr.tis binnen toch meestal 2gr warmer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk het met een fluitketel met water.
Die kun je op een fornuis opstoken als je trek hebt in thee.
Met een grote vlam kookt ie een paar minuten, lekker thee!
Denk je nu, dat het goedkoper is, om dat ding de hele dag op een laag pitje te zetten?
Ja, hebt dan sneller thee, dat is comfortabel!
En, het water bevriest niet, als het koud is.
Maar goedkoper?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jou vergelijking klopt niet, jou ketel is waarschijnlijk niet geisoleerd, zodat het veel warmte verliest aan zijn/haar omgeving. Daarbij zet je de pit de hele dag aan terwijl een verwarmingsketel alleen bijstookt tot de gewenste temperatuur. Daarbij gebruik je het water, welke daarna op is zodat je weer nieuwe moet koken.
AWM
14 jaar geleden
De vergelijking klopt precies. Je huis is wel geïsoleerd, maar verliest desondanks toch nog warmte naar buiten toe.
Als ik naar bed ga gaat hij op 15 graden,maar en graad of 18 zou beter zijn,verbruikt hij minder energie.
nu ik er 3 weken niet ben,staat hij op 11 graden,moet er straks wel even eraan trekken om het warm te krijgen,maar heeft dan ook 3 weken niet gelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je zegt dat hij op 18° *minder* energie verbruikt. Als dat waar is, zou hij op 21° nóg minder energie moeten verbruiken - dat kan toch niet kloppen? Waaróm zou hij op 18° minder energie verbruiken dan op 15°? Op 18° moet je meer moeite doen om je huis de hele nacht zo warm te houden (meer warmteverlies naar buiten) dan op 15°.
Ik heb mijn temperatuur gewoon overdag zo laag staan, dat de cv niet aangaat als het kouder wordt dan de temperatuur in huis is. Lijkt mij ook zonde als ie staat te branden als je er niet bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik deed altijd de verwarming op 17 graden als ik er niet was en als ik thuis was op 21 graden,nu heb ik net controle gehad van mijn c.v. en hij zegt dat het voordeligste en beste is om een verwarming gewoon op 19 graden te houden en soms dan te verhogen naar 21 graden,kost minder energie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij staat hij in de winter als ik er niet ben of 's nachts op 18 graden. Zijn we er wel of gewoon overdag op 21. Verschil tussen 18 en 21 is sneller te overbruggen en kost minder energie.

Als je er een week niet bent dan is 15 graden natuurlijk beter voor je centen.

Vergelijk het met een auto. Hoe groter het snelheidsverschil een auto moet overbruggen hoe hoger het verbruik. Kijk maar eens wat een auto in de stad verbruikt, vaak 2x zoveel als op de snelweg terwijl je bijna stilstaat.