Waarom gaat een voordeur meestal naar binnen open, en een achterdeur naar buiten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
16.3K

Antwoorden (9)

Omdat de deur de richting van de mens aangeeft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou... De voordeur: Als die naar binnen opengaat, kan je de deur met je lichaam tegenhouden zodat degene die buitenstaat, niet zomaar naar binnen kan stormen.

De achterdeur: Die gaat vast naar buiten open zodat je niet onhandig om een deur moet manoevreren als je die open doet om naar de groenbak te lopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geef dan geen reactie als je er niks van weet
Als je voor bij iemand aanbelt, en diegene doet de deur open, is het wel heel erg onbeleefd als je dan opeens die deur in je gezicht krijgt. ;) Achterdeuren 'ontvang' je nooit iemand, of diegene doet zelf de deur open.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is omdat je bij een voordeur iemand verwelkomd, dan wil je de deur niet in zijn neus slaan. bij de achterdeur heb je dit niet en doe je de deur naar buiten open omdat je dan binnen meer ruimte hebt voor andere dingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in geval van nood ligt het gebruik van de achterdeur meer voor de hand dan de voordeur, de snelste manier om dan buiten te komen is als de deur naar buiten draait, je moet er niet aan denken dat je met 10 man voor een vluchtdeur staat die naar binnen draait.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De voordeur gaat naar binnen open omdat naar buiten onhandig en zelfs gevaarlijk is voor voorbijgangers. De achterdeur gaat waarschijnlijk naar buiten open omdat je over het algemeen van binnen naar buiten gaat en als je de deur open laat neemt hij ruimte in je huis in. Al gaat bij mij de achterdeur naar binnen open.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een voordeur gaat naar de straat kant open en is meestal niet doorzichtig. Om nu niet de kans te lopen dat een toevallige voorbijganger ineens tegen jouw deur aan zal lopen gaat de deur naar binnen open.

Bij de achterdeur is hier geen (of minder) kans op.

Omdat tijdens paniek een normale reactie de deur moet kunnen openen is eroor gekozen om de achterdeur dus naar buiten te laten openen in de looprichting van de mens, dus alleen duwen en de deur gaat open zonder in de weg te staan bij het vluchten.

Iemand heeft hier ooit over nagedacht (;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om te zorgen dat degene die aanbelt niet de deur in zijn/haar gezicht krijgt als 'ie wordt geopend.

In openbare gebouwen zijn de deuren (als het goed is) in de ren-richting gemaakt. Bij vluchten/ontruiming kan je geen deur tegen je aan krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een deur die naar binnen open gaat is minder inbraak-gevoelig. Je kan de scharnieren er namelijk niet uit halen (van de buitenkant dan!! Bij de achterdeur kan dat wel. Ik vermoed dat dit - zoals iemand al opmerkte - inderdaad met de veiligheid te maken heeft.