Is het slim om een huis te kopen tijdens de crisis ?

heb nu een huurhuis

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
4.1K

Antwoorden (14)

ik b en van mening van wel aangezien de consument geld zal uit moeten blijven geven omdat anders de crisis helemaal inslaat. zodra je een huis kan kopen zou ik zeggen doen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is hoe dan ook rendabeler dan een huurhuis. Daarbij zijn de prijzen sinds lange tijd gedaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja! De prijzen liggen laag, er is veel keuze. Als u niet zelf een huis verkoopt (ook voor een lage prijs) dan is het een goed idee om nu te starten. De banken zullen wel voorzichtig zijn met het uitdelen van hypotheken, maar dat horen ze ook te zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer het nog goed gaat bij het bedrijf waar je werkt en het er naar uitziet dat je niet snel ontslagen wordt zou ik het gewoon doen.
Of misschien nog ff wachten tot de huizenprijzen echt zakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt me val wel. De huizen zijn nu erg goedkoop en dat betaald zich over een aantal jaren weer terug. Als consument meoten wij ook geld blijven uitgeven anders zakt de economie helemaal in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hm, ik heb een heleboel vrienden die gewoon doorgaan met de zoektocht naar een huis of recent hebben aangekocht. Je moet je niet gek laten maken door de media, maar (helaas) wel wat geduld hebben. Misschien dat mensen iets voorzichtiger worden, maar we gaan hier heus niet massaal failliet omdat wat banken er voor zichzelf een puinhoop van hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, over een paar maanden als de huizen prijzen op de bodem zitten. Ze zullen het komende half jaar nog minstens 10% zakken. Sommige collega's denken zelf 30% maar dat is doom denken.
Dus zou het nu nog niet doen in iedergeval, maar over een aantal maanden als de prijs nog wat gezakt is, dan zit je altijd safe.
Wacht je te lang dan zal het niet meer rendabel zijn aangezien ze dan ook moeilijker zullen gaan doen over de hypotheek.
Je moet eigenlijk net op het goede moment zitten, vlak voor dat de economie aantrekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Maar wacht nog even tot de prijzen (drastisch) zakken. Nu vertaald de crisis zich op de huizenmarkt nog vooral in het feit dat huizen veel langer te koop staan maar de prijzen beginnen al te zakken. Dit zal (wanneer de aankomende periode van groteske inflatie nog even uitblijft) de komende maanden alleen maar doorzetten.

Even wachten dus nog maar houdt de ontwikkelingen goed in de gaten. Wanneer je het écht goed doet koop je dalijk voor weinig een huis en ga je dat met hele goedkope euro's terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk naar je bedrijf waar je werkt, is het bedrijf slechter geworden door de crisis probeer dan te informeren over hoe je contract loopt en wat voor zekerheid je hebt van je inkomen. de prijzen van de huizen zijn idd erg laag daarom zal ik instappen als je een vaste baan hebt en ook zekerheid dat je deze baan/inkomen kan houden voor 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is altijd slim om een huis te kopen. Als het tenminste bedoeld is om zelf in te wonen en als je het relatief eenvoudig kan financieren. Als je een huis koopt als speculatieobject, is de huidige markt misschien wat te onzeker.

Bij het kopen van een woning moet je tevoren in ieder geval proberen in te schatten hoe lang je er denkt te wonen. De 'kosten koper' lopen behoorlijk op boven op de koopsom die de verkoper er voor krijgt. De markt moet zich zo gunstig ontwikkelen dat de prijs van je huis minstens is gestegen met het bedrag 'kosten koper' voor je het weer verkoopt.
Dus als je denkt dat je ergens acht of tien jaar zult wonen, en je kan de kosten van de hypotheek fatsoenlijk opbrengen de eerste twee jaar (daarna wordt dat wat makkelijker omdat je inkomen groeit), is een huis kopen een hele goede investering in je eigen toekomst. De simpelste manier om een beetje vermogen op te bouwen 'voor later'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet twijfelen, maar doen! Huizenprijzen liggen onder druk en jij staat sterk als koper. Bovendien liggen de rentes op hypotheken laag.

Daarnaast, investeren in vastgoed is altijd beter dan huren. Als je het kan betalen; gewoon doen. Neem alleen geen té grote financiële risico's, met de kredietcrisis in het achterhoofd.

Financier dus niet op het randje van je kunnen. De CAO onderhandelingen zullen je de komende jaren geen grote salarisverhogingen bieden. Dus zorg voor wat kleine bufferruimte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja het is verstandig om nu te kopen, some inside info: De banken voorspellen zelf dat in de komende maanden het langzaamaan weer duurder wordt!!)
Hou bij het nu kopen rekening met 2 dingen:
- Kies nu niet voor het maximale aan hypotheek. Bij een vaste rente van bv 10 jaar, kan het zijn dat je na die 10 jaar ineens een grote verhoging krijgt van de maandelijkse kosten, ivm de relatief lage rente nu.
- Bluf gewoon meer van de prijs af, de meeste mensen vrezen nu dat het huis lang te koop zal staan, en zullen sneller ingaan op een relatief laag bod.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang je het geld hebt om een hypotheek te betalen is het goed, want als niemand het doet blijven de huizenprijzen dalen en als iemand dan zijn huis gedwongen moet verkopen, dan moet hij het voor een VEEL lagere prijs doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik word een beetje moe van die antwoorden dat het altijd beter is om een huis te kopen dan te huren. Zo'n 10 jaar geleden kochten allerlei mensen een huis en die zeiden tegen mij dat ik geld weggooide door te huren, zij zouden investeren in de toekomst. En wat is nu hun situatie: een in de schuldsanering, kon de hypotheek niet meer betalen door baanverlies, huis verkocht in de openbare verkoop. Een ander heeft alleen maar geld verloren, een groot gedeelte zat in een beleggingshypotheek...
Een derde moest verhuizen (was ontslagen en kreeg andere baan aan andere kant van het land) en verloor door overdrachtsbelasting en alle niet terugverdiende investeringen om "het huis echt van hem te maken".
Kortom kopen om het kopen is echt onzin, er zijn zoveel factoren die een rol spelen of het kopen van een huis wel echt gunstig is of niet, allemaal factoren die je niet kunt overzien. De tijd waarbij mensen een huis kochten en daar 30 jaar bleven wonen omdat ze ook 30 jaar bij dezelde werkgever bleven is voorbij. De enorme overwaardering die huizen de afgelopen jaren hebben gekregen is veroorzaakt doordat mensen veel meer konden lenen, niet omdat de huizen meer waard zijn geworden. Als de babyboom van na de oorlog is overleden of in een verzorgingstehuis zit, zijn er opeen naar verhouding weer veel huizen en dus ook voor de toekomst kun je verwachten dat de huizenprijzen (in de meeste categorieen) zullen dalen.

Hoe dan ook, bedenk als je ergens wilt wonen waaraan een woning moet voldoen en hoeveel je dat waard is iedere maand. Er zijn zoveel andere leuke dingen waaraan je je geld kunt uitgeven, wacht daarmee niet totdat je je huis hebt afbetaald (als dat al gaat gebeuren)...