Verhuizen andere stad. Moet je eerst langdurig ingeschreven staan om in aanmerking te komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om in aanmerking te komen WAARVOOR?
Om te mogen verhuizen? Om een woning te krijgen? WAT?

Antwoorden (4)

Je mag verhuizen ongeacht hoe lang je ingeschreven hebt gestaan.

Ik dacht: Geef bij je nieuwe gemeente aan dat je daar komt wonen en waar je vandaan komt. De nieuwe gemeent regelt dan de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhuizen mag altijd, dat is zo... Maar jij wil dan wel een huis kunnen huren of kamer, daar zijn andere regels voor, zoals inloten of wachtlijsten... Die verlopen helemaal volgens de regels van de woningbouwvereniging... Daar is het meestal wel zo dat hoe langer dat je ingeschreven staat, hoe meer rechten je opbouwt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bedoelt waarschijnlijk wanneer je voor een huurwoning in aanmerking kunt komen. Dat is per stad verschillend, en ligt vaak aan de econimische en emotionele binding die je met de betreffende stad hebt, en daarbij is er ook gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Woont bijvoorbeeld jou halve familie daar, en heb je werk in betreffende stad en moet je nu ver reizen dan krijg je vaak een hoger punten aantal en dus sneller een woning. Wil je naar Amsterdam, tja, bereid je dan maar voor op een lange wachtlijst. Wil je naar Delzijl, dan heb je morgen, bij wijze van spreken, een sleutel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet bij toeval dat het in aanmerking komen voor een woning in Utrecht en omgeving, zonder urgentieverklaring, een wachttijd heeft van ongeveer 10 jaar. Sommige woningbouwverenigingen zijn grensoverschrijdend en hebben een regiofunktie, zodat je binnen een gebied van de ene stad naar het andere dorp kunt verhuizen en je gespaarde woningpunten in takt blijven.

Als je een huis kunt kopen moet je waarschijnlijk in een hoger segment kopen als je "van buiten" komt. Woningen in de sociale sector moesten tot voor kort (en misschien is dat nog steeds zo) eerst worden aangeboden aan bewoners binnen de stad of regio. Met de huidige ruime woningmarkt zou dat anders kunnen zijn: meer aanbod dan vraag.
Ivana