Afstellen van de elektische boiler

Tijdens een verbouwing is mijn geiser vervangen door een boiler, Deze boiler heeft een vat van 80 liter. Ik maak geen gebruik van hoog/laag stroom en heb dus ook geen relais op de boiler zitten (zodat deze alleen snachts in laagstroom verwarmt). De investering (ruim 100e) om dit relais te laten plaatsen weegt denk ik niet op tov de te behalen winst. ben namelijk niet van plan nog jaren hier te wonen.

Echter kan je de boiler wel afstellen op temperatuur. Maw hoe heet wordt het water in het vat. Dilemma is; moet ik dit op laag zetten, zodat minder stroom wordt verbruikt om te verwarmen maar wel meer warm water nodig is voor eenzelfde douchesessie. Of moet ik dit op heetst zetten, zodat minder warm water nodig is maar het stroomverbruik hoger is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
9.9K

Het beste antwoord

Hier moet je denk ik kijken naar de balns in verbruik & warm houden: Als jij een keer per dag doucht, dan hou je een hele dag de ketel warm voor weinig verbruik; Je kan dan beter de temperatuur wat lager houden, want water dat warmer moet blijven kost meer energie.

Echter, als je vaak water tapt, dan is het niet handig als je telkens heel veel water verbruikt: De ketel moet dan continue branden om je water op temperatuur te brengen: Beter de ketel wat hoger zetten.

Tenslotte: Als je doucht: Kan je dan je 5, 10, 15, 20 minuten douchen zonder door je warm water heen te raken? Nee: Zet de keter dan wat warmer.

Wij hebben thuis de ketel vrij koel staan. We gebruiken het warme water alleen om te douchen en douchen gespreid over de avond; Ik als ik naar bed ga. Mijn vrouw als ze thuis komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn kleine verbruiksmeters in de handel, kosten niet veel... Stel je boiler in op een stand, meet een week de stroom die de boiler in die stand verbruikt en geef die een cijfer van comfort... De volgende week zet je de temperatuur anders, zet de meter weer op nul en ga dan een week aan de slag... en geef weer een gevoelscijfer...
vergelijk de twee meetgegevens naast je gevoel van comfort en dan leer je precies hoe veel het ene en hoeveel het andere kost... Zo leer je precies de boiler voor jouw gebruik in te stellen, desnoods doe je er nog een paar meetweken bij... Hoe langer je meet hoe nauwkeuriger je het kunt maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees ook even wat er in het boekje staat, dergelijke problemen zijn erg van invloed op de efficientie van de boiler en de best mogelijke instellingen qua energieverbruik staan meestal wel in het boekje. Of je daar qua comfort weg mee komt is dan aan jou persoonlijk. Een dag/nacht schakelaar is overigens ook verre van ideaal, als de poets wat te veel warm water had gebruikt stond ik 's avonds na twee minuten ineens onder een steenkoude douche. Kun je er onder vandan komen, schakelaar omgooien, dik uur wachten en dan verder douchen, of natuurlijk als toekomstig landmachtrecruut een "geschikt" proberen te krijgen door onder de koude te blijven staan...

Blij dat we van die boilert (dat huis zelfs :) af zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden op de camping ooit een 10l keukenboilertje waar op de schaalverdeling van de thermostaat (liep van 1 tot 5) op de plek van de 4 een E stond om aan te geven dat dat de meest economische stand was. Die laatste 20% temperatuursverhoging kost dus relatief veel energie, enerzijds om de hoogste temperatuur te bereiken, anderzijds om die temperatuur te behouden.

Wanneer je dus voldoende hebt aan 80 liter water op een lagere temperatuur lijkt me dat de voordeligste oplossing.

Wanneer je tekort komt aan het water, dan zouje misschien een waterbesparende douchekop kunnen installeren.