Mag een makelaar van de tegenpartij. zomaar een bouwk. rapport. die jij betaald hebt, gebruiken om iemand anders het huis te laten kopen?

moet hij dat bouwkundige rapport niet van je overkopen?

Toegevoegd na 14 uur:
wij hebben een rapport oplaten maken in mei. we kregen toen namelijk te horen dat er geen was, We moesten het toen wel zelf regelen en betalen werd ons toen gezegd.
We hebben het rapport vrijdags gekregen en maandags deden we een bod. toen kregen we dus te horen dat het huis in onderhandeling was. Gisteren kregen we van de mensen te horen, die het nu dus gekocht hebben, dat hun gebruikt hadden gemaakt van "ons"rapport.
naar aanleiding daarvan hebben hun dus het huis gekocht.
Wij hebben betaald en de makelaar speelt mooi weer er mee. heeft ons dus bijna 400 euro gekost.
voor helemaal niets. en de partijen die dus daadwerkelijk een regeling met elkaar hebben hoefden niets te betalen.
Mag de makelaar van de tegenpartij dus het rapport zomaar overhandigen aan een ander? zonder dat hij het overkoopt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

dat bouwkundig rapport was en is jouw eigendom en ik denk dat je de kosten die je ervoor gemaakt hebt terug kan vorderen op de makelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het bouwkundig rapport dient een paar doelen: het onderbouwt jouw vraagprijs, en de tegenpartij kan na de koop veel moeilijker komen met verborgen/verzwegen gebreken, omdat die in het bouwkundig rapport beschreven zullen zijn. Vaak wordt het rapport nauwelijks gelezen, dat zou in jouw voordeel kunnen zijn.

Maar nee, jij hebt besloten een bouwkundig rapport op te laten stellen, of jouw verkoopmakelaar heeft dat gedaan. Voor jouw zijn dit verkoopkosten, net als de makelaarskosten, die kun je niet doorbelasten.

Maar maak je er vooral niet druk om, het rapport zou de verkoop best gemakkelijker kunnen maken, dan is het welbesteed. Toen ons huis werd verkocht, en de kopers later klaagden dat het dak van de garage erg slecht was, hoefde ik maar 1 keer het rapport aan te halen, en ik heb er nooit meer iets van gehoord. Dat ze het voor de koop niet gelezen hebben, was toen niet meer mijn probleem. Het geld voor het rapport heeft me een hoop gezeur achteraf bespaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwalijke makelaar, dat wel. Maar je kunt in de toekomst beter wel laten opmaken, maar niet afgeven aan anderen. Dat was jouw fout in deze zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag een makelaar niet. Het is jouw opdracht aan de bouwkundige. Schandalig dat de makelaar dit gebruikt voor een andere koper.