Kunnen lampen van een zonnehemel spontaan kapot springen?

Mijn zonnehemel heb ik gekregen toen die 10 jaar oud was en niet vaak gebruikt.. ik gebruik hem gemiddeld 1x per 3 weken, een uurtje per keer.. heb laatst gehoord dat lampen maar een bepaalde tijd mogen branden en anders soms gewoon kapot springen en dan op je lijf kunnen vallen met alle gevolgen van dien.. Zin of onzin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Het beste antwoord

Dat is volgens mij onzin. Technisch zijn de lampen gelijk aan een TL-buis, alleen geven ze licht in een ander spectrum.
Ik heb nog nooit een TL-buis spontaan zien springen, maar misschien zijn hier andere ervaringen.
De lampen zijn echter wel gevaarlijk, maar dan op een andere manier. Dat is pas onomstotelijk vastgesteld.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij heeft die persoon die dat verteld heeft de film 'Final Destination 3' gekeken.
In die film liggen er 2 vrouwen in de zonnebank, en door het noodlot komt er een plank waardoor de bank niet meer open kan. Vervolgens wordt het zo heet erbinnen dat de lampen springen en de 2 vrouwen overlijden aan verbrandingen.
Sorry voor het vervelende beeld dat je hierbij krijgt.
Ik kan me niet voorstellen dat het echt zou zijn, als het zou kunnen gebeuren zou er toch nergens meer een zonnebank verkocht mogen worden? Die risico's worden goed van tevoren getest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het ook wel eens gehoord. de nieuwere zonnebanken hebben er een plastic doorzichtige kap voor tegenwoordig, waar zou dat dan voor zijn? ik denk dus voor het geval dat je geen goede lampen er in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin er gebeurt niets met de lampen ook al zouden ze het helemaal niet meer doen.
alleen na een bepaald aantal branduren wordt,het vermogen minder,dus de werking,van het licht,en heb je steeds meer tijd nodig om bruin te worden.
en zijn ze aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lampen mogen eigenlijk alleen branden in combinatie met een timer.
Je zou misschien in slaap kunnen vallen en dan je huid verbranden.

Tl buizen springen niet gewoon kapot, maar wel per ongeluk als je de buis raakt met een hard voorwerp.

Elke lamp heeft een aantal branduren.
Of je die nu in 1 jaar 24 uur aan laat staan of in 10 jaar 1 x in de paar weken laat branden.

De intensiteit van het uv licht neem wel af naarmate ze ouder worden.
Met andere woorden: met nieuwe lampen wordt je in kortere tijd bruiner.