hoe komt het dat mijn matras nat word alles ik de deur en raam dicht heb in mijn slaap kamer moet toch niet kunnen???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
14.6K

Antwoorden (8)

Dan is het erg vochtig in je slaapkamer. Plaats een paar vochtvreters in de kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je je raam of deur open of dicht hebt zal er niet veel mee te maken hebben. (tenzij je bed onder een open raam staat en het regent in)
Of je zweet heel erg in je slaap, maar ik neem aan dat je dat niet bedoeld.
Misschien heb je een lekkage? Check je plafond eens.
Het moet toch ergens vandaan komen.
Heb je misschien een huisdier dat lekker in je bed piest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per nacht verliezen we ongeveer een halve liter vocht, dit zoekt zijn weg in de matras. Om te zorgen dat dit vocht ook weer weg kan, moet de slaapkamer juist goed geventileerd worden. Ook moet je controleren of je bedbodem wel voldoende ventlatiemogelijkheden heeft, want als het vocht niet uit de matras weg kan, wordt de matras inderdaad klam. Als dit allemaal niet helpt, kun je het beste naar een zaak gaan waar ze goede matrassen verkopen. Er bestaan matrassen die aan dit probleem tegemoet komen. Ook kunnen ze je in zo'n zaak goede adviezen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel makkelijk : je slaapkamer is te vochtig. En bijna al dat vocht komt uit jezelf. Een mens verliest al zwetend en kwijlend heel wat vocht op een nacht, en al dat vocht komt uiteindelijk weer in de lucht terecht.
Wanneer je je slaapkamer en je bed onvoeldoende ventileert, door bijvoorbeeld 's morgens meteen je bed op te maken (heel slechte gewoonte, want die matras moet 'uitwasemen') en ook nog de deuren en ramen gesloten houdt, kan het vocht nergens heen, en kun je op een gegeven moment zelf schimmel krijgen.

Zeker wanneer je ook nog het 'foute' niet ademende dekbed gebruikt (bijvoorbeeld dons) en 's morgens na het opstaan meteen je matras luchtdicht afdekt, kan je matras zelfs letterlijk nat aanvoelen, vooral in de winter, als de lucht minder vocht kan bevatten.

Raam open dus, dag en nacht als het even kan, overdag liefst ook de deur, bed openslaan tot minstens de middag, en als dat allemaal niet helpt, ook nog een vochtvreter plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord. Alleen....Een goed donzen dekbed ventileert prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas pindakaas, veren zijn er voor gemaakt om vocht tegen te houden. Ze houden het zelf niet VAST , maar het vocht uit je dekbed kan ook bijna niet weg. Juist daarom kunnen veren wat klam aanvoelen, en zijn ze zelfs bij uitstek niet geschikt voor mensen met reumatische klachten, bijvoorbeeld. DIe kunnen beter een wollen dekbed nemen. De meeste syntheten doen het ook aardig, maar ook daar zijn soorten bij die je beter niet echt op je bed kunt leggen. Of tenminste, het kan wel, maar laat ze dan overdag opengeslagen liggen, zodat het vocht zowel uit je matras kan als uit het dekbed zelf.
Zoals Ruth al aangaf verliezen we iedere nacht vocht. Door het warme weer verdampt dit en omdat dit nergens naartoe kan slaat dit als vocht weer terug op je bed. Verdampt dit vocht en omdat het nergens naartoe kan slaat dit als vocht weer terug op je bed. Et cetera, et cetera et cetera...

Dit noemen ze condensvorming...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het matras misschien gewoon op de grond liggen?
Dat kan in combinatie met gesloten ramen en deuren heel veel vocht vasthouden, wat niet meer weg kan.
Het is trouwens aan te raden altijd met een gedeeltelijk geopend raam te slapen, dit bevorderd de nachtrust en fit opstaan aanmerkelijk, en laat het vocht verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je enkel glas? mischien kun je dan eens overwegen om dubbel glas (hr++) te pakken. maar dan moet je in de winter en herfst natuurlijk ook meer last hebben dan nu met dit weer. slaap je met van die waterbakjes gevuld met water aan je radiator? dan kun je die evt ook weglaten. ik heb in een woning gewoond van 1950 en had toen hetzelfde probleem, en elke dag de ramen ook nog kletsnat, na plaatsing van dubbel glas geen last meer van gehad.

ze zeggen dat 1 uur luchten met de raam open voldoende is, maar ik heb heel de dag de ramen open en de (tussen)deuren dicht i.v.m. de huiskat en verwarming. in de winter staan ze ook allemaal op kantelstand en dan niet langer dan 2 uur per dag omdat ik anders stook voor de mussen zeg maar.

mischien kun je dat trucje met die soda eens proberen om je bed op te frissen? strooi sodapoeder over je matras(sen) en laat het een uurtje intrekken. de soda neemt erg veel vocht op uit je matras, daarna zuig je alles met de stofzuiger weer op. er komt elke keer dat je in bed slaapt vocht in je matras, en als je het zelfs ook nog merkt, dan is het wel heel erg veel. probeer het eens uit! succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het matras heeft een warme kant en een koude kant.
Alle vocht die je verliest aan de warme kant, de kant waar je op ligt, condenseert aan de koude kant, onderkant.
Vergelijkbaar met enkel glas dat duidelijk een warme luchtkant en koude kant heeft, dus condensvorming op het koude glas.
Is de themperatuur van het glas gelijk, of bijna gelijk dan is er nog steeds het zelfde vocht aan wezig, maar zal niet condenseren op het glas.
Dus het probleem heeft duidelijk te maken met themperatuursverschil van het matras.