Hoe kan het dat het puntje van een naald of speld scherper wordt nadat je er even door je haar mee gegaan bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Het beste antwoord

Je naalden zijn niet bot, maar ze zijn stroef. Doordat je de naald in je hand hebt wordt de naald door het zweet uit je handen stroef. Door de naald door je haar te halen, haal je deze stroefheid er weer af. De natuurlijke oliën die het haar beschermen maken dat de naald weer glad wordt.
Dit is een oude truc in de handwerkwereld. Je kunt dit ook toepassen bij breinaalden, haaknaalden en boduurnaalden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan dan ook niet.
Het staal van de naald of speld is zoveel harder dan je haar, dat dit niet mogelijk is. Ik vraag me af waarom je dat denkt.
AWM
14 jaar geleden
Het puntje van de naald wordt eeen beetje vet omdat je haar vet is en daarom glijd het beter waardoor het lijkt of het scherper is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een naald kan niet scherper worden als je het door je haar haalt. De naald wordt vetter, maar niet scherper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat advies kregen we vroeger van de kraamhulp, vóór de veiligheidsspeeld door de luier ging. Was inderdaad om in te vetten. Dan gleed het punt er zo doorheen. Zal nu niet meer van toepassing zijn ;)