210 miljoen wespen meer dit jaar. Wie berekent dat en hoe ?

Ik hoorde deze week dat ons dit jaar 210 miljoen wespen extra komen pesten in vergelijking met andere jaren.
Schijnt te komen door het gunstige voorjaar (voor wespenkoninginnen).

Wie is er in staat deze berekening te maken en waarop baseert hij/zij dit? Ik vind het erg veel en ik kan ook wel iets roepen wat door niemand gecontroleerd kan worden
of heeft het echt een wetenschappelijke basis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ben al het hele jaar aan het tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet gestoken, hoop ik :-)

Het beste antwoord

Het is natuurlijk een schatting. Ze hebben de extra hoeveelheid berekend aan de hoeveelheid meldingen die bestrijders binnen krijgen. Je kan uitrekenen hoeveel gemiddeld in een nest zitten. Hoe de nesten ongeveer zijn verspreid. Mijn gok is dat ze het alsvolgt hebben gedaan. Je weet hoe hoog het percentage van Wespen er voor zorgt dat ze overlast bezorgen (gemeld wordt) je merkt hoeveel extra klachten er binnen komen. Dit extrapoleer je naar de totale populatie van wespen en je hebt een schatting.

Toegevoegd na 3 minuten:
Natuurlijk weet je niet het echte percentage dat voor overlast zorgt net als de echte hoeveelheid extra wespen. En wat ik ook was vergeten maar wat wel voor zich spreekt. Uit de hoeveelheid per nest en de verspreiding van de nesten (kan je steekproefsgewijs meten) heb je een aardige schatting van het totaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee ze hebben niet alle wespen nagekeken.

ze hebben ongveeer 10 hokken gekeken , en hebben toen die schatting gemaakt.

bijv: 50% van NL lust geen broccoli , ze hebben gewoon in de stad 500 mensen gevraagt. 250 zei nee.
en dan zeggen ze gewoon heel nederland..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een schatting op basis van het aantal gevonden wespennesten en de gemiddelde grootte van de nesten op dit moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat ze die schatting in de randstad hebben gedaan ofzo ;-) Hier in elk geval tot nu toe eigenlijk maareen matig wespenjaar. Ik herinner me een aantal jaren geleden na een flutwinter eigenlijk een hele zomer niet of nauwelijks buiten te hebben kunnen zitten vanwege de gigantsiche wespenoverlast. Zo erg heb ik het daarna nooit meer meegemaakt, en dit jaar is het zelfs uitgesproken rustig. In mijn wespenvalletje vind ik niet meer dan 3 of 4 dooie wespen per dag ; toendertijd waren het er ongeveer tientallen per uur, en met zo'n wepsenvanger ging het nog veel harder.

Ze zullen ongetwijfeld waarnemens of wespenteller hebben die ongeveer weten hoeveel wespen we in een normaal gemiddeld jaar in het land hebben, en een groter percentage evenredig vermenigvuldigen, maar het blijft een schatting. Stel dat het in de Randstad een warme winter en een vroeg voorjaar is geweest, maar in het Oosten nog tot in maart vorst en in mei nachtvorst geweest is. Dan zal dat op de verschillende plaatsen toch implicaties hebben voor de wespenpopulaties. In ieder geval kun je het cijfer zeker niet zomaar 1 op 1 doortrekken. Het kan dan wel een wetenschappelijke methode zijn, het is natuurlijk niet de meest waterdichte.

Overigens hebben we normaliter niet zo veel last van wespen ; het zijn vleeseters die hun larven voeden met insecten, met name vliegen. Pas in augustus/september, als de larven volgroeid zijn, worden ze lastig, omdat ze dan alleen nog maar suiker nodig hebben als voedsel voor zichzelf. En dan is het op terrasjes waar erg veel zoetigheid voor handen is, geen beste plek om te zijn. Zelf niet zoet drinken en niet zoet ruiken (parfum, zeep) doet al wonderen, maar probeer je eens al die vliegen en hun nakomelingen voor te stellen die we dankzij deze dames niet meer hebben ! Zonder wespen zouden we elkaar niet kunnen verstaan door het gezoem van de vliegen. Met recht een nuttig beestje.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens valt het aantal me nog wel mee. E'en kolonie bestaat uit ongeveer 5000 wespen. Dat zijn ongeveer 42.000 nesten meer dan 'normaal' . Bij een landoppervlakte van ruim 33.000 kilometer Nauwelijks één nest meer per vierkante kilometer ; niet echt een indrukwekkend cijfer. Getallen zeggen ook niet alles.