ALs een huis nog niet klaar is, lijkt het dan kleiner?

Wij denken er over om een nog niet bestaand huis te kopen, Ze zijn het al wel aan het bouwen. Op de tekening lijkt de woning erg ruim. We mochten even kijken op de bouwplaats, Samen met de makelaar en aannemer. Toen we tussen de muren stonden. leek het echter best wel heel klein. De zij muren en de plafondstond er toen alleen nog maar. Makelaar zei, dat het kleiner leek omdat het nog niet af was. kan dat? of is het een verkooppraatje?
Want volgens de tekening moet het best een ruime woning zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
7.8K

Het beste antwoord

De grootte van een huis 'verandert' tijdens de bouw wel een aantal keer;
- bij de bodemplaat ligt
- als de muren er staan (kleiner, maar groter dan)
- de eerste verdieping erop ligt
- als de vloer (isolatie, verwarming, estrich etc erin ligt)
(nog kleiner)
- als de muren gestukadoord zijn (kleiner, soms)
- als alles behangen en geschilderd is (groter)
- als de meubels erin staan (nog groter en plek genoeg)

En 2 jaar later past dat wat in je huis staat, nooit meer in je oude huis. :-) Het is dus heel normaal en geen verkooppraatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vrienden van ons hebben pas een huis laten bouwen
ik vond het huis in de realiteit kleiner dan op de tekening leek
het is ook maar net of je die tekening kunt "vertalen"

wat volgens mij wel helpt is de maten eens binnen je huidige huis af te meten , dan zie je beter hoe of wat

tijdens het bouwen is dat iid wel slecht in te schatten ook omdat het materiaal dan nog ruw is en somber
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt. Hoe verder het wordt afgebouwd, des te groter zal het gaan lijken.
Vooral in de beginfase, als je de kale grond ziet, of als alleen de fundering is gelegd, lijkt het zooo klein. Als de muren worden neergezet en het vorm begint te krijgen, oogt het ook nog niet direct groot, maar wees gerust... Alles komt goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt inderdaad. Soms zie je op plekken een complete woonwijk uit de grond worden gestampt waarvan je nooit had gedacht dat daar überhaupt huizen konden staan!

Ga voor de gein maar eens na hoe je eigen huis eruit zou zien als die oppervlakte alleen maar uit fundering bestond. Dan lijkt het ineens een stuk kleiner. Pas als een huis af is, behangen/geschilderd en ingericht zul je zien dat het groot genoeg blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt!! Als alles grauw is lijkt het kleiner.
Als straks de wanden wit gestucadoord zijn en het plafond wit gespoten is ziet het er veel ruimer uit.
Heeft de aannemer niet een soortgelijke woning ter beschikking om eens te gaan kijken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs als de woning klaar is dan kan het nog klein lijken omdat er geen meubels in staan. Je moet het huis natuurlijk niet helemaal vol zetten met spullen, maar als alles uitgepakt is en op zijn plek staat merk je pas wat voor ruimte je op de tekening zag. Tot die tijd lijkt het kleiner dan je in je hoofd had.

het kan natuurlijk zo zijn dat de tekening fout was. De maten van de plattegrond kloppen wel, maar als het een 3D impressie was dan kan het wel een beetje mooier zijn gemaakt dan dat het is. Zoiets gebeurd wel vaker en als het te gek wordt kun je naar de rechter. Een dijkwoning leek op de tekening over de dijk te kijken, maar dat was in de praktijk niet zo. Vervolgens heeft de rechter bepaald dat het huis omhoog gekrikt moest worden om overeenstemming te bereiken met de tekening.

Zover zal het niet komen want de makelaar had gelijk als hij zegt dat het kleiner leek. dat is dus sowieso geen verkooppraatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde viel mij ook op toen we het huis bekeken van een vriendin van ons. Zij gaven op over de grootte, en wij dachten: "Klein huisje". Ik kan het niet wetenschappelijk weerleggen, maar bij mij gebeurde hetzelfde in de waarneming. Nu het huis af is, is het een flinke woning. Geen praatjes dus...