Op welke temperatuur kan ik het beste frituren?

Er wordt beweerd dat frituren op 170 graden veel gezonder is maar op die temperatuur springen bij mij na verloop van tijd (+/- 5 min) de kroketten. Ik vind het bakresultaat ook een stuk vetter. ik stop hooguit 6 stuks kroketten o.i.d. in een frituur met een inhoud van 4 liter vet. Hoe kan het beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
21.5K

Het beste antwoord

zo moet het volgens de koning van de croquetten, van Dobben:
Vier aandachtspunten voor het beste resultaat
1. De juiste temperatuur
Voor Van Dobben producten is het belangrijk dat ze op de juiste temperatuur te bereiden. Uit onderzoek is gebleken dat de thermostaat van een frituurpan over het algemeen een hogere temperatuur aangeeft dan de werkelijke waarde. Ons advies:verwarm uw frituurpan altijd goed voor tot 180�C . Begin pas met frituren als het vet goed verwarmd is.

2. Niet te veel tegelijk
Als u te veel in ��n keer wilt frituren, koelt de temparatuur van het vet te snel af. Wij adviseren u dan ook om niet te veel producten tegelijk te frituren. Als u de producten voldoende ruimte geeft in de frituurpan, voorkomt u dat ze openscheuren of aan elkaar plakken.

3. Bij voorkeur ontdooid frituren
Wij adviseren u om alle Van Dobben producten ontdooid te frituren. Hiervoor legt u de verpakking 12 tot 24 uur voor gebruik in de koelkast. Een ontdooide Van Dobben croquet frituurt u 4 � 5 minuten. Voor de Van Dobben bitterballen geldt een frituurtijd van 3 � 4 minuten.

4. Bevrorenproducten frituren
Als u toch bevroren frituurt adviseren wij u de Van Dobben croquetten 8 minuten. De Van Dobben Bitterballen kunt u het beste 4 � 5 minuten bakken.

Aangaande bakadvies #4 (want dat wil ik, een kroket gaan bakken als ik er zin in heb..... en niet 24 uur daarvoor besluiten dat ik zin in een kroket heb.), dat kan niet , je kunt niet een van dobben croquette 8 minuten frituren op 180�C, want die is na 4 minuten al ontploft / leeggelopen.

Korter bakken geeft als uitkomst een kroket die van binnen nog bevroren is..

Meest trieste is dat van het hele bakadvies geen letter op de verpakking is terug te lezen....

Zelfs als je de croquetten laat ontdooien is het schier onmogelijk dat deze niet lek geraken gedurende het bakproces....

Bij van Dobben vinden ze ook dat je nooit over kroketten mage spreken als je het over croquetten hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik maak ze ook zelf want waar ik woon kennen ze ze niet. Wel een heel geklieder voor het zover is, maar dat loont zich in de smaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van dobbe kroketten moeten over het algemeen langer bakken dan krokretten van een ander merk. ;)
kijk altijd even op de verpakking.

Andere antwoorden (5)

Normaal gesproken zou 170 graden zeker een goede temperatuur zijn. Mijn frituurpan, ook 4 liter, kan zeker op 180 graden gezet worden.

Als de kroketten springen is het vet wel iets te heet. Misschien is er iets mis met de thermostaat.

Je zou de temperatuur iets minder kunnen zetten en kijken of dat beter gaat.

Toegevoegd na 53 minuten:
Voor een 4 liter frituurpan is 180 graden prima. Bij mij gaat dat goed. Kriketten worden gaar en zijn niet vet.
tips: Regelmatig vet verversen, voorkom dat er restjes in blijven (zeven, uitvissen) en warm eerst lanzaam op, dus eerst op 110 graden en dan op 150 en 180 (als je er zin in hebt is dat beter).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet de temperatuur juist wat lager want dat schijnt gezondere producten op te leveren maar juist dan springen de kroketten. Als ik op 180 graden frituur gaat het keurig.
Daar zit eigenlijk mijn probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dan heb je geen probleem, want 180 graden is een goede temperatuur. Mag nog iets hoger. Je hebt tenslotte een 4 liter friturpan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lagere temperatuur is bij frituren niet gezonder, het levert alleen maar véél vettere troep op! Het is een stuk gezonder om heter te frituren, dan trekt de olie niet zo in je eten. Voor gezondheid: frituren is natuurlijk nooit de gezondste manier van eten bereiden, er komen geen salades uit. Maar om het zo gezond mogelijk te houden: gebruik een plantaardige olie die goed tegen verhitting kan, zoals bijvoorbeeld arachide-olie of zonnebloemolie. Géén olijfolie, en zéker geen olijfolie van de koude persing, daar zitten stoffen in die verbranden bij hoge temperaturen.
Afhankelijk wat je frituurt zijn er een aantal zaken waar je op moet letten om het beste resultaat te krijgen.

In bijgevoegde link staan veel nuttige tips.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frituren doe je het best op 180 graden.
Dan ontstaat er snel een korst en doordat de kroket snel warm wordt,drukt de waterdamp die in de kroket ontstaat, het vet naar buiten.
Indien de temperatuur te laag is, zuigt het paneermeel het vet op en er ontstaat geen goede korst, met het gevolg dat de kroket leegloopt.
Doe niet teveel kroketten tegelijk in het netje, want dan koelt het vet te snel af.
Als je het net dan uit het vet haalt om het warm te laten worden, is het al te laat. Het wordt een baggerzooi in het mandje en het vet is verknoeid.
Doe ook geen bevroren kroketten in heet vet, want dan zijn ze van buiten zwart en van binnen koud.
Indien de buitenkant van de kroket beschadigd is en je bakt hem, dan loopt hij ook leeg.
Oplossing: Kluts een eitje, en haal de kroket hier doorheen, en dan door paneermeel of geraspte beschuit. Dan is hij weer als nieuw.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bak over het algemeen op 180 of 190 graden voor patat en kroketten.
Wacht (als je een frituurpan hebt) tot het lampje uit is en bak dan niet meer dan vier kroketten tegelijk. Het vet koelt anders teveel af waardoor je baksel vet wordt. Soms wil het ook wel eens helpen wanneer je een kleine minuut langer frituurt dan de aangegeven tijd (is mijn bevinding) Gewoon even uitproberen..succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste tijd wordt veel aangeraden om op 170 graden te frituren. Dit niet vanwege de kwaliteit van het te bakken produkt, maar puur wegens gezondheidsredenen. bewezen is dat bij frituren op hoger dan 170 graden aanzienlijk meer kankerverwekkende stoffen in het produkt ontstaan, maar op die "lage" temperatuur krijg je je kroketje echt niet zo lekker knapperig en springt hij zelfs eerder open dan als je op 190 graden zou bakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
blijft dus weer het dubio: gezond of leker.