Geen airco op mijn werk, hoe hou ik het toch koel?

Wat moet ik doen om mijn werkplek toch koel te houden, ondanks dat we geen airco hebben. Een ventilator werkt niet voldoende.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Het beste antwoord

Er bestaat zoiets als een arbowet...

Nu hoef je daar niet meteen mee te gaan dreigen, maar misschien kun je met je baas overleggen hoe je het probleem kunt oplossen. Mijn bedrijf heeft bijvoorbeeld tijdens een warme tijd een mobiele airco gehuurd. Die heeft er zolang gestaan tot hij niet meer nodig was.

Andere mogelijkheden zijn: kijk of je (tijdelijk) een andere werkplek kunt krijgen. Als je de mogelijkheid hebt, kijk dan of je heel vroeg kunt beginnen, en/of 's avonds laat nog wat kunt werken.

Als dat allemaal niet lukt, zijn de hier reeds gegeven tips een hulpmiddel: ventilator met flessen ijs ervoor, en jezelf vochtig houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een ventilator alleen is niet voldoende als hij alleen maar warme lucht verplaatst, inderdaad. Als je er de middelen of de ruimte voor hebt, kun je er twee flessen bevroren water voor zetten, zodat je iets gekoelde lucht op je af krijgt. Maar dat smelt wel weer, dus moet je op je werk een flinke vriezer hebben.

Zelf ben ik met dit weer volledig afhankelijk en ga ik nergens heen zonder mijn plantenspuitje. Ik vul het met water (om de haverklap) en zet hem op 'nevelen' en hou mezelf zo de hele tijd een beetje nat. Dan is een ventilator wel voldoende om de lucht in beweging te houden,en door de verdamping koel je af. Zo hou ik het uren uit in de tuin (in de schaduw, dat wel) en zelfs binnen.

Toen ik met dit weer nog post liep hield ik het alleen op deie manier vol, en ik heb zelfs een keer met zulk weer een avondvierdaagse uitgelopen - alleen wou iedereen steeds even mijn sproeiertje lenen. Gelukkig was er genoeg drinkwater voor handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droogt je huid daar niet waanzinnig van uit? Door dat steeds natgeneveld worden en aan de lucht drogen?
Het klinkt wel heel verkoelend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik heb geen problemen met een droge huid ; met warm water (en zeep vooral, douchen bijvoorbeeld) heb ik dat wel. Het is echt heerlijk. Desnoods een keertje tussendoor een cremepje gebruiken als je wel een drogere huid hebt van jezelf.
Twee ventilators en misschien een bakje ijs voor de ventilator zetten zodat deze de koude lucht er een beetje afblaast. Oh ja, en een plantenspuit met gekoeld water. Af en toe over je gezicht sprietsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
circulerende lucht dus deur open en op de gang een raam open.
voldoende drinken helpt ook echt
polsen spoelen onder de kraan
er bestaat een roller met icegel dat doe je op je voorhoofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt flauw, maar ik bedoel het serieus als tip: accepteer de warmte. Dan is de warmte namelijk veel beter te verdragen.

Ik zie het op kantoor om me heen, mensen zijn bezig constant (mentaal) te vechten tegen de hitte. Dat kost alleen maar energie (wordt je warm van) en houdt je aandacht bij hoe vervelend warm het is (dus krijg je er steeds meer last van).

Als je dezelfde houding aanneemt tegenover de warmte als tegenover de kleur van gras (dat is nou eenmaal groen, of je je er nu druk om maakt of niet) dan zul je zien dat de warmte gaandeweg steeds minder vat op je krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrouw naar mijn hart... +1 Het grootste probleem zit tussen de oren. Hoe meer iemand klaagt, hoe meer hij/zij het warm krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank jullie wel! Overigens een aanvulling voor de lange termijn: ga naar de sauna. Klinkt nu misschien als een marteling, maar door regelmatig een kwartiertje in een kamer op 90 graden te gaan zitten, en daarna af te koelen met ijskoud water, vergroot je enorm je lichamelijke tolerantie voor verschillende temperaturen. Dat geldt voor zowel warmte als kou, dus je hebt er in de winter ook nog wat aan.
Trek een nat t-shirt aan en ga voor een ventilator zitten.
Succes verzekerd.
Of, nog beter, hang het natte t-shirt over de ventilator.
Dat garandeert nog meer succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat de zonwering zo vroeg mogelijk omlaag is, dan hou je al een stukje warmte buiten. Probeer alle (overbodige) verlichting uit te schakelen net zoals computers etc.. Deze 'kacheltjes' produceren behoorlijk wat warmte in je werkomgeving. Het gedempte licht binnen geeft zowiezo al een verkoelend gevoel t.o.v. het felle zonlicht buiten. En...., rustig aan want 't is zomer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk denk ik dat je probleem het meest tussen de oren zit. Het doet me denken aan Ernie van sesamstraat die dorst heeft halverwege de nacht en het er net zo lang over heeft tot hij een glas water krijgt. Mijn advies: Niet aan denken.
Door al je gedenk krijgt het zoveel nadruk dat je zelfs nadien nog zo iets hebt van: oh wat was het heet.
Als je ergens last van hebt kun je twee dingen doen. Het je dwars laten zitten of het overstijgen. Over zes maanden klagen we weer dat we het zo koud hebben.