Hoe laat moet je een mobiele airco aanzetten als je een slaapkamertemperatuur van 20 graden wil bereiken?

Uitgaande van een avondtemperatuur (om 20 uur) van 25 graden, waarbij je zo rond 23 uur wil gaan slapen. De airco is niet aan na 23 uur.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
32.6K

Het beste antwoord

Dit hangt zo sterk af van zoveel factoren, dat je het beter simpelweg kunt proberen.

Het hangt af van
- de capaciteit van de airco
- de grootte van de kamer
- de luchtdichtheid van de kamer
- de materialen in de kamer
- het soort muur in de kamer
- de luchtvochtigheid in de kamer
- enzovoort

Een airco koelt de lucht af. Niet de materialen - dus muren, vloer, plafond, bed, beddengoed, kasten, alles wat zich in de kamer bevindt blijft nog op de oorspronkelijke temperatuur.

Daardoor wordt het zo snel weer warm als je de airco uitzet: de materialen warmen de lucht weer op, en dat kost slechts een paar minuten.

Het enige dat je daaraan kunt doen is, de airco al rond het middaguur aanzetten. De kamer is dan een paar uur op een lage temperatuur, en dan worden alle materialen wel afgekoeld door de koude lucht, tot die materialen ook die lage temperatuur hebben. Als je dan om 23:00 je airco uitzet, duurt het een paar uur voordat je kamer weer wordt verwarmd door de omgeving.

Misschien is dit niet het antwoord dat je verwachtte, maar meer kan ik er niet van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nu ongeveer.
het is 22.30.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee helaas, dat is niet voldoende ..
Ohh.. die wil ik ook!
Maar dat is bij alle airco's verschillend!
Waarom test je het niet gewoon?

Gewoon een uur / 1/2 uur van tevoren aanzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijke factoren zijn de capaciteit van de airco en de grootte van de kamer, dus exact is het niet te zeggen maar een uurtje of twee van tevoren aanzetten maakt je kamer aardig koud.

Probleem is wel dat als je de airco om 23 uur uitzet, de kamer om 23:05 weer warm is. De kou blijft er niet in namelijk.

Doe jezelf een plezier; zet dat mobiele ding op marktplaats en koop een split unit van Daikin (de stilste en beste), Mitsubishi of LG (iets goedkoper.

Slaap lekker Biertje!
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 5 minuten weer warm? Je kunt toch dan je raam sluiten?
paulus811
14 jaar geleden
Dat maakt je kamer nog niet luchtdicht. Geloof me maar, ik had zo'n ding en de kou is supersnel weer verdwenen en voor je t weet lig je weer te zweten in je bedje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt wel, het helpt idd niet voldoende. Wel voor het in slaap vallen, dat wel.
Ik heb een soortrgelijke airco gehad, maar hoe lang het ding ook aanstond en hoe hoog ook, de kamer kreeg hij voor mij niet koel genoeg. Wel vrat hij stroom bij het leven.

Eigenlijk zou hij de hele dag aan moeten staan om de lucht koel te hóuden, maar het is echt een ongelofelijke stroomzuiper . We hebben hem dus maar weer ingeruild voor een degelijke ouderwetse ventilator : aangenaam, goedkoop, hoeft pas aan als je in bed stapt, houdt de muggen (die er nu niet zijn, maar ala) een beetje weg en maakt minder herrie. Heerlijk.

Als de slaapkamer echt klein is kun je het allicht proberen ; even uitzoeken wat voordeliger is; de hele dag matig koelen of korter op een hogere (lees : koudere) beginstand. De tijden en temperaturen zullen per airco verschillen.