Hoe kan ik bepalen waarom mijn waterverbruik zo hoog ligt?

Ik kreeg een jaarafrekening van mijn waterbedrijf voor zo'n 200 kubieke meter verbruik.

In normale jaren (de afgelopen 10 jaar) zat ik altijd rond de 40 tot 50 kubieke meter per jaar.

Er is niets wezenlijks veranderd bij mij thuis voorzover ik kan nagaan, lekkages heb ik uitgesloten (althans de meter draait niet als de kranen dichtzitten) er zijn geen gezinsleden bijgekomen, er zijn geen apparaten die water verbruiken bijgekomen of vervangen, behalve de wasmachine.

Als ik een week de wasmachine niet gebruik (om die mogelijk uit te sluiten als bron van dit probleem) zit ik soms al op 2000 liter verbruik, dat is 285 (!) liter per dag en 104 kubieke meter per jaar, ergens het afgelopen jaar moet er iets veranderd zijn, maar wat is me niet duidelijk.

Heeft er iemand goede ideeën?

Even ter aanvulling een simpel rekenvoorbeeldje voor een gemiddelde dag bij ons thuis:
Douchen 2 x 45 liter
Toilet 10 x 9 liter
Koken 1 x 10 liter
Afwassen 1 x 10 liter
__________________+
Totaal: 200 liter.

Natuurlijk reken ik hier sommige dingen zoals wassen, handen wassen en algemeen schoonmaken niet bij. De wasmachine die ik heb is te oud en verbruikt relatief veel, die wordt echter hooguit 2 of 3 keer in de week gebruikt.

Wat hieronder gezegd wordt over het normale gemiddelde verbruik klopt ongetwijfeld, maar mijn verbruik is (op voor mij onverklaarbare wijze) meer dan verdubbeld.

Ik woon overigens samen met mijn vrouw, we hebben geen bad, ook geen vijver of iets dergelijks.

Ik vermoed toch dat mijn stortbak van 9 liter eigenlijk te groot is.

Allemaal bijzonder bedankt voor de moeite van het reageren / antwoorden, er kan helaas maar een het beste antwoord krijgen, dus die kies ik zodadelijk uit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
28.9K

Het beste antwoord

Hoe lang ben je al bezig je meterstand regelmatig af te lezen? Dan kun je nu de eerste meterstand aftrekken van de huidige meterstand; deel dat door het aantal dagen, en je weet je gemiddelde per dag over die periode.

Is dat ongeveer gelijk aan wat het vroeger was, of is het ongeveer gelijk aan je verdubbelde verbruik?

In het eerste geval kan het een eenmalig iets zijn geweest. Een toilet dat een weekeinde lang overliep zonder dat je het merkte - zo'n vlotter wil wel eens niet helemaal goed afsluiten als er iets tussen zit. Na de volgende keer doorspoelen komt alles in beweging, en is het probleem weg.

De vlotter van je stortbak kun je meestal afstellen. Er zit vaak een stelschroefje op dat bepaalt tot hoe hoog de stortbak zich vult. Laat je stortbak zich vullen, draai aan dat schroefje - als je stortbak na loslaten zich verder vult, heb je het schroefje de verkeerde kant opgedraaid.

Iets drastischer, maar wel heel effectief, is een stuk piepschuim te nemen, en dat onder de vlotter te bevestigen. Is het piepschuim 4 cm dik, dan zal de stortbak zich daarna met 4 cm minder water vullen.

Dit moet je niet overdrijven - soms komt het mechaniek in de knel, soms is er een bepaalde hoeveelheid water nodig om de klok goed te laten afsluiten. Zit er dan te weinig water in de stortbak, dan wordt de klok niet goed omlaaggedrukt, waardoor er water je toilet in lekt. Dat water wordt dan continu bijgevuld, dus dan verhoogt het piepschuim het verbruik van je toilet juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Interessant antwoord. Ik houd op dit moment iets van 10 weken lang wekelijks (op vrijdagavond) de meterstanden bij. Naast dat ik de meterstanden zelf opsla op een ecxelwerkblad houd ik ook een matrix bij van verbruik, daarop kan ik nu dus zien hoeveel ik per week verbruik, maar ook over een iets langere periode kan ik het uit de matrix aflezen. Dit is dus gemakkelijk rekenen, ik kan met water, maar natuurlijk ook met gas en elektriciteit mooi inschatten of ik hoog of laag zit, het zou me ook op moeten vallen als er iets misgaat met de andere voorzieningen. Ik zal eens kijken wat ik aan de stortbak kan (laten) doen, misschien toch eerst de verhuurder nog eens vragen om een spaarknopfunctie te installeren, maar anders wordt het DHZ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even een concrete aanvulling, ik begon op 27 maart 2009 wekelijks te meten, tot gisteren was dat 9 weken (63 dagen), het verschil in meterstanden tussen 27 maart en 29 mei was 15579,45 liter. Gemiddeld zit ik dus per dag op: 15579,45/63= 247,29 liter per dag. Omdat het verbruik nogal schommelt per week (het grootste verschil tussen twee weken was 713 liter) varieert het gemiddelde natuurlijk ook nogal op basis van wanneer je het uitrekent. Echter 247,29*36=90260,85 (ruim 90 kubieke meter) en dat is meer dan het dubbele dat ik voorheen verbruikte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, eens kijken wat we nu weten. Je verbruik nu is zo'n 90 kuub per jaar. Volgens Antwoordman is het gemiddelde verbruik 130 l pppd - dat is 47,5 kuub pppj. Met z'n tweetjes zitten jullie op ruwweg 90 kuub per jaar - voor een gemiddelde voor 2 personen volgens Antwoordman van 95 kuub per jaar. Da's toch keurig. Wordt het dan geen tijd de vraag om te draaien: HOE is het mogelijk, dat je tot voor kort met twee personen slechts de heflt van het gemiddelde waterverbruik had? En, voor de zekerheid: HAD je daadwerkelijk de helft van het huidige verbruik? Staat dat echt op de jaarafrekeningen van de waterleverancier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig ik heb er ook al aan zitten te denken om de vraag op die manier om te draaien. Ja, ik heb de oude waterrekeningen ingezien de meterstanden klopten toen en ik heb zo'n 5 jaar teruggekeken, het laagste zat geloof ik (ik zeg het nu even uit mijn hoofd) op 42 kubieke meter per jaar en het hoogste zat op 52. Natuurlijk zijn er wel een aantal dingen veranderd, ik heb inmiddels een andere wasmachine, die is dan ook bij voorbaat verdacht, maar wezenlijk is er niet zo heel veel veranderd. Wel is de watermeter de afgelopen 5 jaar 3 keer verwisseld door het waterbedrijf en op hun eigen initiatief, de precieze reden weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je heel zeker dat er bij het verwisselen niets fout is gegaan? Dus beginstand = stand van oude meter, eindstand = stand van nieuwe meter, maar de beide meters zijn niet "gelijkgezet" bij het verwisselen - zoiets? Nogmaals: jullie hebben nu een keurig gemiddeld waterverbruik, vroeger hadden jullie een extreem laag waterverbruik. Of woonde je vrouw op dat moment nog niet bij je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is wel een tijd weggeweest, maar dat was voor de periode van de afgelopen vijf jaar waar ik voornamelijk naar gekeken heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo M Lodewijk, ik heb zo even aandachtig meegelezen, en ik denk echt dat het aan het verwisselen van de meters lig, daar is iets misgegaan met noteren of gelijk zetten.
het is vreemd dat de meters in 5 jaar drie keer veranderd zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te merken was een oude meter onnauwkeurig en liep te traag en is de huidige meter OK, waardoor het lijkt alsof je meer bent gaan gebruiken, maar eigenlijk heb je altijd te weinig berekend gekregen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rubro, dat klinkt inderdaad heel aannemelijk. Waterleverancier kreeg argwaan toen mlodewijks verbruik de helft was van wat normaal is. Heeft toen de watermeter vervangen. En zie, de nieuwe meter geeft inderdaad het verwachte verbruik aan van een tweepersoons huishouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen, maar de meter is meerdere keren vervangen, volgens mij stond ooit ergens op de website van het waterbedrijf dat de meters vervangen zouden worden omdat een bepaald type meter niet nauwkeurig genoeg was, maar we hebben het hier wel over een relatief klein verschil met de werkelijkheid, ik denk dan ook niet dat het weergeven van de helft van het daadwerkelijke verbruik is wat ze boedoelden. De eerste keer werd de meter geloof ik gewoon vervangen omdat het tijd was, ze schijnen dit namelijk ook periodiek te doen. Toen ik alleen woonde verbruikte ik ook 40 tot 50 kuub per jaar en volgens de verschillende meters (behalve de laatste) die ik tot nu toe had is dat zo gebleven. Vandaar ook mijn verbazing en mijn pogingen om uit te vinden wat er mis is gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn de standen werkelijk of geschat ?

Andere antwoorden (7)

Om kort te gaan, het gaat je niet lukken... Die rekening zul je moeten betalen, daar kom je niet onderuit...
Het kan een lek zijn, maar dan nog moet je betalen...
Het kan een fout zijn, maar dan nog moet je betalen...

Zo zit dat... Hoe krom en onrechtvaardig ook...

Als het overduidelijk is dan kan het zijn dat ze kwijtschelding geven... Zoals bij een kameraad van me die ging wonen op een boerderij en achter op het erf was een kraan die een jaar lang openstond... En hij kon aantonen dat hij minder dan een jaar daar woonde en die kraan stond een heel jaar lang helemaal open... Duizenden kubieke meters water... torenhoge rekening... Maar toen kreeg die kwijtschelding... En terecht vind ik...
Maar bij jou, ik ben bang dat je aan het kortste eind trekt... helaas maar waar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt en +1 (ik weet niet wie je hier nu een minnetje voor gaf). Je hebt denk ik wel gelijk met wat je zegt, de rekening wordt ook gewoon betaald, gelukkig is water niet zo heel duur, maar ik wil weten waardoor het gekomen is zodat ik terug kan naar mijn oude verbruik.
Toiletspoelen is tussen de 3 en 5 lt, misschien ben je meer gaan drinken en moet je vaker plassen.
Douchen loopt gauw tegen de 50 lt.
Iets vaker in bad? Iets langer douchen?
Tanden poetsen, handen wassen, nat scheren, kraan tussendoor dicht?
Het is bijna onmogelijk een antwoord op je vraag te geven, maar misschien kun je iets met bovenstaand suggesties?
Hebben de buren verbouwd en een nieuwe waterleiding gevonden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland is het gemiddelde watergebruik per persoon ca. 130 liter p.p.
Nu ken ik je gezinssamenstelling niet, maar als je met z'n tweeën bent dan is 285 liter dus heel normaal.
Mocht je ernstig twijfelen aan de nauwkeurigheid van je watermeter, dan kun je 'm bij je waterleverancier laten ijken, maar daar vragen ze al gauw 200 euro voor, dus da's weer minder. Voordeel is wel, dat mocht ie teveel aanwijzen, dat je teveel betaald watergeld terug krijgt.
De meeste waterleiding bedrijven vervangen de meters elke tien jaar.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ijken kun je ook zelf doen. Niet zo nauwkeurig, maar voor een gewone controle nauwkeurig genoeg. Neem een tienliteremmer, met een merkstreep. Of een emmer zonder merkstreep (dan kun je ook een grote buitengieter gebruiken), en een maatbeker. Haal precies tien liter uit de kraan, met de merkstreep van de emmer, of door tien keer een liter in de maatbeker te doen. Lees voor en na deze exercitie de watermeter af. Die geeft aan in 0,1 liter, en je kunt zelfs iets nauwkeuriger dan dat aflezen - 0,025 liter is makkelijk haalbaar. Zo kun je je watermeter ijken op 0,25%. Lijkt me meer dan voldoende. Het water is niet verloren, dat kun je gebruiken voor je planten / tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, op kleinere schaal heb ik al eens iets dergelijks gedaan, ik heb een fles met een bekende inhoud laten vullen door mijn vrouw, ik heb tegelijkertijd naar de wijzertjes op de meter gekeken. Dat leek te kloppen. Ik heb echter ook begrepen dat dit soort watermeters nauwkeuriger zijn bij kleine dan bij grote hoeveelheden. Ik heb echter geen idee of dit waar is en hoe reëel de kans is dat de meter afwijkingen vertoont. Laten ijken is gewoonweg geen optie omdat je vrijwel gegarandeerd met de kosten wordt geconfronteerd.
Neem contact op met het bedrijf dat het water levert.
Mogelijk kunnen zij metingen doen.
Misschien dat er toch elders en verder weg een (niet zichtbare) lekkage is.
Misschien is de meetapparatuur defect.
Anders kun je altijd nog vragen naar tips om te bezuinigen op dit verbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekkage of gezinstoename kunnen het waterverbruik drastisch doen stijgen. Aangezien dat niet het geval is, is wellicht de meteropname foutief gebeurd. Misschien per ongeluk een getal in het rode deel van de meter meegenomen bij het doorgeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let eens op je verwarmingsketel. Uit ervaring weet ik dat de het overstortventiel van een combiketel defect kan zijn. Zo'n overstortventiel heeft een uitloop (afvoer) die vaak rechtstreeks in een de afvoerpijp is gemonteerd. Als het overstortventiel defect is loopt er kraanwater direct het riool in. Meestal geen harde straal maar een kleine. Je hoort er niets van maar kost je ongemerkt duizenden liters water. Controleer dit door simpelweg de afvoerslang van je combiketel uit de afvoer te trekken en te kijken of er water uitloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn 3 dingen die een hoog verbruik kunnen veroorzaken.

1. Lekkage - Dit kan je controleren door alle kranen in huis dicht te draaien (ook geen druppelende kranen / doorlopend toilet) en dan te kijken op de meter of deze doordraait. Zo ja, is er een lek in de binneninstallatie. Hiervoor moet dan een loodgieter komen en kan bij het waterleidingbedrijf coulance worden gevraagd misschien dat ze je te gemoed komen.

Toegevoegd op 04-06-2009 09:23:43
(Zie reactie's voor overige 2 tips)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2. Lucht in de binnenleidingen. Dit kan komen door dat er iets aan de binnenleidingen is aangepast, nieuwe aansluiting op de leiding, leiding afgedopt enz. Dit kan je controleren door weer alle kranen op de binnenleiding dicht te zetten en dan het toilet door te spoelen. Hierna kijk je op de meter deze gaat dan draaien omdat de spoelbak zich vult. De meter moet na ongeveer 3 min. weer stil staan want dan zou de bak gevult moeten zijn. Blijft hij toch langer doordraaien dan draait de meter waarschijnlijk op lucht door en niet op water. Die luchtbel kan door de druk en de leidingenen terug slaan in de meter. Hiervoor moet ook een loodgieter komen en kan de gene die de aansluiting heeft verzorgd aansprakelijk voor gesteld worden. Dus als een loodgieter deze aansluiting heeft gemaakt dan moet je bij hem zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3. Komt niet veel voor maar kan wel voor oververbruik zorgen. Dit is alleen van toepassing als je een combiketel hebt. In een combiketel zit een soort mini vlottertje netzoals in de wc. Deze kan stukraken en hierdoor word er water direct in de riool gestort op wisselende momenten zonder dat mensen hier erg van hebben. Hiervoor zou je iemand moeten laten komen met verstand van ketels deze kan kijken of deze echt defect is en evt een vervanging van het onderdeel doen. Mochten deze 3 het niet zijn en er zijn ook geen schattingen geweest in de afgelopen jaren (dus verbruik uit verleden gebaseerd op werkelijk verbruik) en hieruit is duidelijk dat er wezelijk niets veranderd is in jullie verbruik maar wel in de standen. Dan zouden jullie de meter kunnen ijken. Dit gebeurd meestal op basis van kosten voor ongelijk. Mocht de meter dus goed zijn betaal je de kosten voor het ijken en de hoog verbruik rekening en als hij niet goed is dan betaald het waterleiding bedrijf het oververbruik en de kosten voor het ijken. Met ijken laten ze een x-aantal liter water door de watermeter lopen en kijken ze of de regristratie gelijk is aan het aantal liter wat door gelaten is. De meter wordt in dit soort gevallen eigenlijk altijd verwisseld voor een nieuwe en meegenomen naar kantoor of werkplaats. Hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. Een combiketel heb ik niet (geen c.v.) maar die andere mogelijkheden zal ik eens bekijken.