waarom zijn winkels niet altijd op zondag open?

Nu moet je, als je gaat werken, soms kunst- en vliegwerk verrichten om naar bepaalde winkels te geraken. Zondagopeningen trekken enorm veel volk, wat bewijst dat meerdere mensen met dit probleem zitten. Waarom zijn winkels niet op zondag open, zodat zaterdag niet zo overdreven druk is? Er zijn toch vast mensen te vinden die het niet erg vinden om op zondag te werken, bv. als bijverdienste? En voor de winkel zelf is het toch ook beter : ze verkopen op zondag denk ik toch meer dan bv. op maandag of dinsdag....?

Toegevoegd na 12 uur:
ik bedoel zeker niet dat ik vind dat winkel 7 dagen op 7 moeten open zijn. Mijn vraag is waarom winkels hun openingsuren niet bepalen adhv de tijdstippen waarop ze de meeste klanten kunnen verwachten. en dus ipv zondag en maandag te sluiten bijvoorbeeld maandag en dinsdag sluiten.

12 jaar geleden
in: Winkelen
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste bewering is een beetje vreemd, want gaan mensen dan meer eten, meer kleding verslijten of meer tv's kopen als de winkel op zondag open zijn? Uiteindelijk verkoop je dezelfde hoeveelheid maar in meer tijd, dus worden de kosten voor de winkelier hoger, want er moet wel personeel lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor grote ketens is het geen probleem om extra personeel te krijgen, voor supermarkten ook niet (veel jong volk) maar voor kleine kledingzaken bijv wel. De eigenaar zal toch aanwezig moeten zijn om zijn personeel in de gaten te houden en dan heeft die zo een 6 daagse werkweek. Kunst en vliegwerk vind ik wel meevallen. Supermarkten hebben veel ruimere openingstijden dan vroeger en je kunt toch wel volstaan met 1x per maand een zondagopening?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sluit me daar helemaal bij aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 6 dagen per week werkt onder winkeltijden dan kan het lastig zijn, maar anders is het toch goed te doen.
Je zal maar een kleine zelfstandige zijn, dan is je vrije zondag altijd weg, plus de extra kosten om de winkel open te doen. En de inkomsten stijgen er niet door.
liveisgreat
12 jaar geleden
Natuurlijk is het wel iets anders als je bv. kinderen hebt die je enkel in het w.e. kan zien en dergelijke. maar als je dergelijke verplichtingen niet hebt, wat maakt het dan uit of je op zondag vrij bent of op een andere dag? En voor de werkende mens betekent dit wat meer marge op zijn boodschappen te doen. Dus niet zozeer hoeveel je verdient is hier het uitgangspunt, maar klantvriendelijke openingsuren aangepast aan deze tijd (waarin er toch hoge eisen gesteld worden aan flexibiliteit, overuren soms niet meer mogen worden gecompenseerd omdat je je "werk af moet krijgen" enz...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben zelf een winkel gehad zonder personeel, mijn man en ik met z'n tweeën. Op de ' vrije' dag moet de boekhouding gedaan, inkopen en zo nodig de etalage veranderen, schoonmaken, aanbiedingen omprijzen, soms naar beurzen afspraken bij de bank, boekhouder enz.
Je werkt als de winkel open is al van 8 tot 7 uur. Persoonlijk vind ik juist de winkels van kleine ondernemers een winkelstraat leuk maken. Anders maakt het werkelijk niet uit of je in Arnhem winkelt of in Eindhoven,.overal dezelfde winkels.
Ik denk niet dat je enig idee hebt wat een winkel open houden voor werk betekend. Wij hebben het met onze hobby winkel niet gered, de komst van een Action naast ons betekende het einde.
Prima als grootwinkelbedrijven hun winkels op zondag open gooien, maar dan verdwijnen zeker alle leuke kleine winkeltjes, want die kunnen dat niet.
liveisgreat
12 jaar geleden
zo jammer van je winkeltje, dat is echt pech ivm die Action.ik ben het er helemaal mee eens dat kleine winkeltjes een winkelstraat juist uniek maken. Nu maakt het niet uit of je in Amsterdam loopt, Barcelona of Brussel, je hebt overal dezelfde winkelketens. Dat unieke is helaas op vele plaatsen weg..
Het gaat me er niet om trouwens dat winkels 7/7 dagen moeten open zijn, maar wel dat ik me afvraag waarom ze niet open zijn als mensen die werken de tijd vinden om ernaar toe te gaan. Het valt wellicht nog mee als je midden in een stadscentrum werkt, maar als je buiten de stad werkt is het echt heel moeilijk om tijdig aan een winkel te geraken plus als je dan gaat is het van hurryhurry want anders is hij dicht.
Ik weet trouwens best wat het is om een winkel open te houden. Ik heb jarenlang, toen ik nog gehuwd was, een leuke tweedehandswinkel gehad met unieke spulletjes. Op zondagvoormiddag was het markt in mijn buurt, en waren we open van 8-13 u. De wieg van mijn dochtertje stond in de winkel, nadien liep ze er gewoon rond als er een klant was. Of ze zat boven bij papa. Ik sloot dan op woensdag, zodat ik - toen mijn dochter naar school ging- op woensdagnamiddag vrij had (dan had zij ook vrij). En tussendoor moest ik idd stock zoeken, deed ik de boekhouding, poetste mijn winkel, verzorgde de etalage enz. De reset op zaterdag en zondag maakten het grootste deel uit van mijn inkomsten. De andere tweedehandswinkels uit de buurt waren toen boos op mij omwille van die zondagopening, en ook omdat mijn winkeltje hierdoor populairder en bekender was (ik deed op zondag altijd iets speciaals, bv. een stukje taart presenteren).
Maar iedereen moet dit natuurlijk voor zichzelf kunnen uitmaken of hij zondag wil open zijn of niet. Het zou gewoon praktischer zijn mocht je als werkende mens wat meer marge krijgen om eens rustig te gaan shoppen.

Het beste antwoord

Politieke druk door christelijke partijen die het liefst de zwembaden ook nog zouden willen sluiten. Werknemers en ondernemers die niet graag op zondag gaan werken. Als we vanuit de ondernemer gaan denken maken we een fundamentele fout denk ik. Dan heb je het echt over internetwinkels waar je op afspraak reeds betaalde goederen kunt afhalen. Andere consumenten betalen meer en gaan naar de mediamarkt die vrijwel continu open is. Dat soort vrije marktkeuzes lijken me veel beter dan opgelegde sluitingstijden om ondernemers te beschermen. Ik ben het dan ook eens met je redering, maar het geval wil dat het CDA en de SGP ondanks de armzalige steun bij de kiezers de agenda bepalen (ook op natuur).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is ooit begonnen omdat het Christelijk geloof voorschrijft dat we op zondag rust moeten nemen en God eren. Steeds minder mensen geloven daarin, maar er is een sociale functie bijgekomen: veel mensen vinden het prettig als stad of dorp één dag in de week rust kent. Een aantal jaren geleden heeft de bevolking van de stad Utrecht de zondagopenstelling (meer dan 13x per jaar) afgewezen.
Natuurlijk kan het ook prettig zijn om op zondag te kunnen winkelen, het is een kwestie van smaak.
Voor kleine winkeliers is de zondagopenstelling niet altijd zo handig. Wat ze op zondag meer verkopen, verkopen ze op andere dagen minder. Mensen gaan nauwelijks meer geld uitgeven omdat de winkels langer open zijn. Als een winkelier zelf in de winkel moet staan, heeft hij geen rustig weekend en kan hij niet naar bijvoorbeeld het voetbal. Als hij personeel moet inschakelen, heeft dat recht op overwerkvergoeding, zodat het nog meer geld kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel lang geleden is Nederland een Christelijk land geworden. Volgensmij staat in de Bijbel dat je op zondag vrij bent. Aangezien Nederland nu veel verschillende culturen heeft zakt dat Christelijkheid een beetje af. Daarom zijn de winkels soms op zondag wel open. Maar als het geen koopzondag is kan je altijd nog naar webwinkels!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zondag is van oudsher een rustdag. Dat is niet alleen omdat we een Christelijke natie zijn. Het is ook goed voor de mens.
Omdat de werkweek in Nederland 36 uur is en de winkels altijd 50-52 uur geopend zijn, is er tijd genoeg om de inkopen op een andere dag dan de zondag te doen.

De kosten voor de ondernemer worden veel hoger bij een opening op zondag en de inkomsten verspreiden zich over 7 dagen. De kosten van verlichting, verwarming en personeel zijn aanmerkelijk hoger.

Jij bekijkt het vanuit de consument, vanuit recreatief winkelen. Wees eens nuchter en zet de boel eens op een rijtje vanuit het gezichtspunt van de ondernemer.
12 jaar geleden
Deels traditie - vroeger waren winkels doordeweeks open tot 5 of 6 uur, ook de supermarkten, en op zondag was alles dicht, tenzij je in een grote stad woonde met Joodse winkels.
Toen kwamen de zondagsopeningen, doorgaans een keer per maand, en de supermarkten bleven langer open, vervolgens werd elke weekavond en soms ook die van zaterdag supermarktopeningsavond en gingen de supermarkten ook op zondag open.
Werken op zondag wordt extra betaald, dus of dat zo geweldig aantrekkelijk is, is de vraag. Zeker voor kleine winkels is het nauwelijks te doen - dan moet je dus elke dag de hele dag werken.
Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld de grote supermarkten (Albert Heijn en zo) open zijn op zondag maar de 'kleinere zelfstandigen' zoals een gemiddelde drogist of kaasboer niet.
Zondagsopeningen zijn soms ook bedoeld als 'uitjes', wat je vooral ziet op de meubelboulevards en in binnensteden.
Als winkels ook op zondag altijd open zijn, zul je zien dat er in totaal niet méér besteed wordt: wat mensen nodig hebben, kopen ze toch wel. De spreiding van die aanschaffen kan misschien anders zijn, maar het is de vraag of dat opweegt tegen de extra personeelskosten, een benodigde verandering in voorraadbeheer, logistiek enzovoorts.
In sommige gemeentes wil men ook beslist geen zondagsopeningen wegens de zondagsrust, en ik heb niet de indruk dat de winkels daar het slechter doen. De meeste potentiële klanten daar willen ook niet op zondag winkelen.
Al met al: er zijn steeds meer winkels in diverse sectoren op diverse plekken op zondag open. Gezien de ontwikkelingen, is het helemaal niet ondenkbaar dat over x tijd zondagsopeningen gebruikelijk zullen zijn - maar momenteel is dat nog niet zo behalve in toeristische gebieden (denk aan de binnenstad van grote steden, kustgebieden in de zomer en dergelijke).

Toegevoegd na 17 uur:
Naar aanleiding van je aanvulling: vroeger waren veel winkels op maandag dicht, dus er verandert al veel.
Verschuiven van openingstijden maar net zolang open zijn in totaal, verandert waarschijnlijk helemaal niets aan de omzet, maar zolang je extra personeelskosten hebt in het weekend, wel aan je winst, en niet in positieve zin.
Winkels bepalen hun openingstijden al op basis van wanneer ze de meeste klanten verwachten.
De AH hier was van 16-21 open op zondag, dat is veranderd naar van 12-19 omdat mensen aangaven dat vier uur te laat was en er na acht uur ook nauwelijks mensen meer kwamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat zondag een wettelijke rustdag is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk omdat vroeger zondag voor gelovigen een dag voor rust was en er niemand werkte.