Welke kleur vind jij echt mooi en waarom?

Kleuren zeggen iets over de persoon zelf. Veel mensen hebben een voorkeur voor een bepaalde kleur. Deze voorkeur wordt bepaald door je karakter, verleden en heden, dus jouw favorite kleur vertelt dus wie je bent. Als je ouder wordt kan je favorite kleur veranderen. Meestal worden ze dan minder opvallend. Heb je er meer dan een, dat kan ook. Ik ben zeer benieuwd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga je ons nu in hokjes stoppen? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou kunnen, maar doe ik niet, of je moet er om vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets zoals dit ?
Kleur en de betekenis ervan:
(tussen () is algemene symboliek) Beige zandkleur, neutraal. Blauw goddelijkheid, oneindigheid, onschuld: kleur van de hemel, kleur van trouw Mariakleur (melancholie, oprechtheid). Bruin armoede, nederigheid, aarde (degelijkheid, saai). Geel licht, luister, glorie, kleur van de zon, afgunst, verraad (Pasen, lente). Goud goddelijkheid, rijkdom (macht). Groen hoop, groei, leven, lente, toekomst. Grijs wereldverzaking (neutraal, geborgenheid, wijsheid, luxe, ouderdom). Koper onwankelbaarheid, 12,5 jarig jubileum. Magenta vrolijk, opwindend, schokkend. Oranje warmte, rijkdom, erotiek. Paars rouw, boete, vasten, ingetogenheid, onderdanigheid. Platina 70 jarig jubileum. Purper gezag, koninklijkheid (sensualiteit, decadentie). Rood liefde, lijden, offer (strijd, liefde, feestvreugde, hartstocht, moed). Roze licht dat doorbreekt, liturgische kleur op de derde zondag van Advent (Gaudete) en de vierde zondag van de veertigdagentijd (Laetare (zachte tedere liefde, blijdschap). Wit vreugde, feest, waarheid, reinheid, liturgische kleur voor grote feesten zoals Kerstmis, Epifanie, Pasen en de Paastijd, wordt gebruikt bij de doop, het huwelijk en soms bij de uitvaart. (blijdschap, tederheid, liefde). Zilver reinheid, zuiverheid: zilver kan wit vervangen (vast vertrouwen, 25 jarig jubileum). Zwart duisternis, diepste rouw, dwaling, zonde.

Het beste antwoord

Mijn favoriet is zeker geel!! Niet mosterdgeel dat is lelijk, maar zon/knal geel. Ik vind dit een mooie kleur, het pept mij op en is altijd vrolijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het houden van knalgeel als kleur, is het zoeken naar een opening om vanuit een sombere omgeving naar het licht te willen. Het is ook het bewust of onbewust willen vluchten naar een betere, lichtere omgeving waar het hopelijk beter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt weer eens gelijk Ed ;) Ik draag veel zwart omdat het afkleed maar ik hou er absoluut niet van. Alle knal warme kleuren vind ik opzich wel mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jij kan dat veranderen. Doen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doen? :P Enne, kun je niet meer reageren op mijn PBs door jouw limiet?? Stom he dat limiet. Kun je ook geen mail sturen?? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind turqoise ook een prachtige kleur trouwens :D

Andere antwoorden (18)

Vroeger vond ik rood altijd heel mooi. Tegenwoordig heb ik niet echt een lievelingskleur meer. Ik kijk nu meer naar waar de kleur bij past, of waar het mee gecombineerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauw vind ik een mooie kleur. De nissan skyline gtr blauw of klm blauw dat vind ik de mooiste kleuren en rood maar dat is alleen omdat ik weet dat dat de duurste kleur is :)
(in rood zit de meeste pigment dus daarom het duurst)

Toegevoegd op 30-04-2009 16:19:49
Zou je mij kunnen vertellen wat voor een persoon ik nu ben of waar ik dat kan opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen favoriete kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht bordeaux rood, zo'n beetje als in mijn avatar. Lekker warme kleur en combineert met bijna alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb er meerdere: geel, blauw, oranje, groen, rose.
Mijn minst favoriete kleuren: rood, bruin, grijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hemelsblauw, azuurblauw sinds een paar jaar, zoals in de schilderijen van Henri Matisse . Maakt sereen vrolijk.Vroeger het vurigste rood zoals in de schilderijen van El Greco. Maakte passies los zoals een alfa romeo in fel rood het mooist is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou van warme, uitgesproken (verzadigde) kleuren; diep rood, eierdooier geel, flessegroen of donker blauw.
Maar mijn voorkeur verschilt ook per toepassing; bovengenoemde kleuren zijn voor een trui of een deel ervan wel te gebruiken, maar voor een muur zie ik toch liever wit of een lichte zandkleur, een rood of groen leeslampje kan dan weer een leuk accent geven. Voor een auto vond ik vroeger geel wel leuk, maar nu toch liever donkergroen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger bruin (omdat mijn hond bruin was)
Daarna rood waar ik eerst heel bang voor was vanwege een ongeluk (bloed), maar in de middelbare schooltijd was dat over en vond ik het prachtig.
Nu meerdere kleuren; maar ik denk dat ik rood en cherise roze (los van elkaar) het mooiste vind. Hangt er een beetje vanaf, in de natuur vind ik groen het mooist, groene bladeren mooier dan de mooist gekleurde bloemen. Zwart vind ik ook wel wat hebben, maar dan moet het wel helemaal zwart zijn, en niet met zo'n grijze waas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favoriete kleur is groen, wat betekent dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dominante moeder gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goen staat vaak voor mensen die zich vrij neutraal opstellen, nooit vooraan zullen lopen. Eerst even afwachten wat anderen doen Het zijn vaak rustige personen Houden van bomen en ruimte om zich heen. Zijn meestal evenwichtige personenen. Zijn vaak iets wat verlegen en durven niet zo maar te zeggen wat ze denken De kleur groen geeft hun rust.
Ik vind alle alle kleuren mooi,
behalve grijs( vanwege het deprimerend effect op mij althans.)
en rood ( vooral met kledij, komen mensen nog al agressiever over naar mij toe.)
dus ? wat is u diagnose?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met deze kleurkeuze zijn meestal onzeker. Tweifelen vaak aan hun eigen beslissingen. maken vaak studie's niet af. Hebben geen duidelijk doel in hun leven Kunnen slecht tegen donker regenachtig weer, zitten dan zo in een dip. Zijn vaak bang van mensen die duidelijk aanwezig zijn door hun grote mond of aggresie. Lopen er liever omheen dan een confrontatie er mee aan te gaan. Zijn gek op gezelligheid maar alleen in het bijzijn van vrienden. alleen durven ze veel minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dat kan wel kloppen
alleen heb ik wel een doel in mijn leven.
Al doe ik nu hbo 3 jaars "informatica" duaal(dus half jaar werken en een half jaar college) deed ik hiervoor mbo ict beheer(succesvol afgerond.)
dat van het weer is wel waar, dat heeft zeker zeker een invloed op mij. (ben niet agressief,maar heb soms inderdaad een grote bek.) alleen durf ik juist minder in het bijzijn van vrienden.(dat zal dan weer de onzekerheid zijn van wat men over je denkt.) en wat opvallen betreft wil ik dat juist niet doen.dus geen aandacht trekken of wat dan ook. en ik ben vaak er optimistisch. dus zo een 50% klopt zo een beetje.
wel knap ik vind dat een hoog percentage. moet je wat mee doen!
profiel schetser voor een inlichtingendienst bijvoorbeeld.
of de sociale kant op als psycholoog ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eltigre, bedankt voor je reactie,mijn antwoord niet goed gelezen.Er staat ; zijn vaak bang van mensen die duidelijk aanwezig zijn door hun grote mond of agressie en er staat ook : durven minder in het bijzijn van vrienden en er staat niets over opvallen. Het enigste wat niet klopt is dat je wel duidelijk een doel hebt in je leven,prima toch? Hoor ik nog van je ? groeten eddijst
Vroeger waren rood en blauw mijn favoriete kleuren.
Houd tegenwoordig meer van lichte warme kleuren in geel-oranje-lichtbruin. Houd niet zo van donkere kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hemelsblauw, zacht geel en appeltjesgroen. Roze vind ik ook heel mooi. Met het ouder worden verandert dat niet. Ik vind het nog steeds mooi. In plaats voor kleding gebruik het nog steeds voor beddegoed, vooral voor pyama's en met name voor bossen bloemen die ik koop om het mooier en vrolijker te maken in huis. Sociaal wordt het niet geaccepteerd om felle kleuren te dragen als je ouder wordt. De rust van "trieste" kleuren kan ook gevonden worden in het mijden van een bont kleurenpalet, maar een enkel accent. Welke bejaarde vind een kleurenfoto van een bloemenweide NIET mooi? Volgens mij heeft dat niets te maken met ouder worden zelf, maar meer met NIET meer willen opvallen.
O ja, toen de handdoeken in de aanbieding waren bij de Hema heb ik van bijna elke kleur 2 stuks genomen. Ik kon niet kiezen. Lemongroen, citroengeel, roze dat naar paars neigt, donkerpaars (voor de afwissling van de stapel), blauw dat iets donkerder is dan hemelsblauw het siert mijn badkamer. Ik ben er heel blij mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha Ed
Ik houd van verschillende kleuren,
Paars - niet te donker-
lime groen, zoals mijn eetkamer stoeltjes met honingkleurige tafel erbij
kobaltblauw omdat die zo mooi kleurt bij mijn ogen
roze , mooi in de zomer
rood
donker oranje

Ik heb het idee, dat als ik naar een groot vlak met een voor mij mooie kleur kijk, dat ik er dan energie van krijg,
alsof ik de kleur opneem.
Groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kobaltblauw hoort bij jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauw. Blauw is een koele, rustige en neutrale kleur. Het werkt kalmerend en verzachtend. Het opent de geest voor intuïtie, het is de kleur van sprookjes en fabels. Blauw is ook de kleur van de hemel. In alle tijden en alle culturen is de blauwe hemel de verblijfplaats van de goden en de godinnen. In de klassieke oudheid was blauw de kleur van de oppergod en dus een bovenaardse kleur. Later werd dit dan de kleur van de adel, omdat iedereen vond dat deze verheven waren boven het gewone volk. Vroeger dacht men dat blauw ook de kracht had om kwade machten te verdrijven, daarom werden de deuren en de luiken van de huizen vaak helblauw geverfd. Nu nog zie je in Zuid-Europa nog veel blauw aan de huizen, maar dit is om de vliegen buiten te houden, want deze vervelende diertjes houden echt niet van blauw. Nachtblauw is het meest donkerst denkbare blauw. Het is het geheimzinnigste van alle kleuren, het is daarom de kleur van pure romantiek, maar ook van de dood. Donkerblauw is een prima kleur voor uniformen van gezagsdragers en voor maatpakken van de zakenman, omdat deze kleur een serieuze en afstandelijke sfeer oproept. Blauw wordt over de hele wereld gebruikt als kleur voor openbare mededelingen, pictogrammen en verkeersborden. Wit op blauw is de allerbeste combinatie voor teksten en mededelingen die op afstand gelezen moeten kunnen worden. Wie blauw als favoriete kleur heeft, blijft meestal kalm en nuchter. Hij/zij heeft een vreedzaam karakter, een sterk gevoel voor verantwoordelijkheid, is trouw, eerlijk, verstandig en hardwerkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Classe1306 Ik zal hem uitprinten, mijn invulling voor wat de kleur betreft is geheel anders maar tegelijk zie ik ook veel overeenkomsten. Bedankt.Ed.
Turqoise dus.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij is een mooie kleur een kleur die 'veilig' voelt... als kind was ik gek op helder blauw, als puber wilde ik graag groen om me heen... het is een tijdje zacht roze geweest...
tegenwoordig vind ik donkerrood en donkerpaars heel fijne kleuren voor kleding, afgewisseld met warm oranje, creme en aubergine, maar zwart voelt af en toe ook goed ... in mijn huis ben ik blij met neutraal hout, wit en goud... in de tuin is het groen en ik ben gek op gele en paarse bloemen...

blijkbaar heb ik niet een lievelingskleur... de kleding die ik draag moet kloppen met mijn gevoel en energie van die dag/ dat moment...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva, zo zie je heel goed aan de kleuren hoe je groeit en daar bedoel ik niet groeien in de lengte.Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja leuk hè... en dat gaat helemaal van zelf daar hoeven we niets voor te doen..
Mijn favo kleur is Turquoise.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger: geel; tegenwoordig: zwart. (en voor de mensen die beweren dat zwart geen kleur is, das dan jullie probleem, niet het mijne)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geel is altijd mijn favoriete kleur geweest (en nog steeds). Maar waarom? Eigenlijk wel een moeilijke vraag. Een kleur vind je mooi of niet, maar ik vind dat geel afsteekt van de rest. Een felle kleur. Het heeft voor mij ook iets wat mij uitdaagt.