Welke diersoorten hebben zelfbewustzijn? En hoe kan je dat zelf testen?

Dolfijnen, olifanten en primaten weet ik dat die het hebben. Een makkelijke test is met een spiegel.

Maar hoe zit het met honden? Je ziet altijd honden die naar hun spiegelbeeld gaan blaffen. Nu weet ik niet of dit in scene is gezet, of dat deze honden echt geen zelfbewustzijn hebben.

Mijn hond heeft dit nooit gedaan. Ik heb ook verschillende keren geprobeerd om zijn zelfbewustzijn te testen, bijv. door hem in de spiegel te laten kijken, en dan doen alsof ik hem van boven af ga slaan (wees gerust, dat doe ik nooit, maar zijn instinct is -net als van de meeste dieren- dat hij dan zijn ogen dichtknijpt en zijn hoofd naar beneden doet). Hij kijkt naar de hand in de spiegel, en naar zichzelf in de spiegel. Hij reageert dan hetzelfde als dat hij reageert als je het gewoon voor zijn gezicht doet: hij knijpt zijn ogen dicht en maakt zich klein.
Ik ben nog geen wetenschapper, het is geen wetenschappelijk experiment. Maar het zet me wel aan het denken!
Weten jullie nog meer testen voor zelfbewustzijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe weten we dat die dieren bewustzijn hebben? Hebben ze dat aan ons verteld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om ZELFbewustzijn, dat is iets anders.
We weten het doordat testen dat laten zien. Het is duidelijk dat primaten (wij ook dus) zelfbewustzijn hebben.

Het beste antwoord

bij apen hebben ze wel geprobeerd om ze, zonder dat ze dat zelf zagen (volgens mij zelfs onder narcose), een stip op hun voorhoofd te geven voordat ze in de spiegel keken. Als een aap dan naar zn eigen hoofd grijpt heeft hij zelfbewustzijn, als hij naar de spiegel wijst niet. Jammer dat honden motorisch minder sterk zijn :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt. De meeste apen zagen de stip en peuterden vervolgens het plakkertje bij hen zelf los. En een aap stond voor de speigel en ging uitgebreid zijn eigen achterwerk inspecteren wat ook erop duidt dat hij begreep dat hij zich zelf zag in de spiegel.

Andere antwoorden (3)

Er is maar een diersoort dat zelfbewustzijn heeft en dat is de mens...

Toegevoegd op 28-04-2009 13:10:12
er is maar één test voor zelfbewustzijn... En dat is als je in staat bent jezelf ongelukkig te kunnen maken... Daar is geen enkel ander dier toe in staat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij heeft ieder wezen een bewustzijn. Elk levend wezen is zich bewust van pijn om maar een voorbeeld te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat voorbeeld met de apen dat ken ik.
Ik kan je in ieder geval stellig verklaren dat agapornissen (mini-papegaaien) geen zelfbewustzijn hebben (of mijn papegaaitje moest toevallig zelfmoordneigingen hebben).
Zo gauw hij (eeh.. zij, Sjaak bleek bij nader inzien Sjaakelien te zijn) een spiegel zag werd die ontzettend aggressief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zie je verkeerd van Sjaakelien: vrouwen zijn zelden tevreden over hun spiegelbeeld; ze was gewoon kwaad op die spiegel dat die zo'n belabberd beeld van haar schetste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, eeuwig zonde dat ik geen duimpjes kan geven voor reacties.. Dit verklaart een hoop !
(zeker het diva-gedrag)