Constante hoeveelheid water in de kom. Maakt niet uit of het in de via zit of in de kom. Denk maar aan het vloeistof niveau in een glas water met ijsklontjes. Het niveau blijft gelijk, ook al smelten de ijsklontjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die ijsklontjes klopt toch niet, omdat ijsklontjes meer ruimte innemen dan water, omdat kristallen gevormd worden als water bevriest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op mensen, dat is toch nihil. En het ging om een beeldvorming voor de vragensteller... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch heeft Valentino gelijk, het gewicht van het ijs blijft gelijk en aangezien het ijs in het water drijft verandert het niveau niet.
Ooit van de wet van Archimedes gehoord?
Een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof verplaatst een hoeveel vloeistof gelijk aan het gewicht van die vloeistof.
oei wat heb ik 30 jaar geleden een strenge natuurkunde leraar gehad. :-)
Valentino +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
zo moest het zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
zo moest het zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil niet mee maken dat alle poolkappen in een keer smelten, tenzij ik zelf in de lucht zit. Het water niveau gaat dan echt wel hevig stijgen. Ijs drijft op water, wat betekent dat een deel van het ijs zich boven het water bevind. Hierdoor is het water niveau lager, dan wanneer al het ijs gesmolten zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alright, Valentino +1 en Prana ook +1. Feest voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het drijvende ijs is het probleem niet, dat wat op de bodem rust, daar hebbe we als lage landen moeite mee.
1/10 van een ijsberg is bovenwater, 9/10 onder water.
Ze drinken hun eigen plas net zo makkelijk weer op...
Die hebben daar geen probleem mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, en waarom is het water dan niet geel?!!
Of het water zit in de vis, of in de kom.

De plas die uit de vis komt was eerst het water dat de vis in ging. Er treedt dus geen verlies op, noch komt er vocht bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is al gegeven.
Het zit in de vis of het zit in het water.

Op op het ijs terug te komen zie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/stijgt-water-niveau-ijs-drijft.7036
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wet van behoud van massa (alhoewel dat eigenlijk alleen voor volledig gesloten systemen geld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plast een vis wel ?