Waar zit de fout? (zie afbeelding)

gewoon een leuke vraag tussendoor :)

EDIT: Gelukkig is de vraag weer teruggeplaatst!
Het antwoord: het komt doordat x = y. Daardoor kan je veel dingen omdraien en verplaatsen, aangezien x = y, en dus xx = xy = yx = yy. Het zit m in de 5e regel. Als je getallen invult, klopt de 5e regel wel, aangezien er dan uitkomt 0 = 0. En daarna staat er dan ineens 2 = 2 + 2 (als je 2 als getal had gekozen voor x en voor y).
Op die manier lijkt het alsof de fout in de 6e regel zit, maar die is rekenkundig wel goed: beide kanten worden gedeeld door (x-y).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het hele plaatje niet, waar zit ie dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet ik veel! Zo goed ben ik nou ook weer niet in wiskunde! Ik heb dit nog niet eens gehad :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken hem, zij het in een iets andere vorm. Jouw vorm is wat ingewikkelder dan noodzakelijk, en de uitleg ontbreekt. Maar goed, ik ken hem al, dus ik zal het antwoord hier niet verklappen.

Het beste antwoord

Het = teken is per ongeluk een - teken geworden. Maar de fout zit direct al in de 2e regel. Die regel is onzin.

Sorry, tikfout. Ik bedoelde de 5e regel. En ik vergat 't plaatje te klikken... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tweede regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt de overgang van de 3e naar de 4e regel wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit het in de vierde regel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit zo goed in wiskunde geweest maar als ik nou eens x op 3 zet kom ik tot het volgende:

x=y dus 3=3
xy=xx dus 9=9
-(xy)=-(xx) dus -9=-9
yy-xy=yy-xx dus 0=0
y(x-y)=(x+y)(x-y) dus 0=0

Tot zover lijkt(!) er geen probleem te zijn. Maar dan:

y=x+y dus 3=6
y=2y dus 3=6
1=2

Nugoed. Volgens mij lijkt deze riedel alleen te kloppen wanneer x=y=0 en dan zal de "grap" 'm er ongetwijfeld inzitten dat -0 een onbestaand getal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 de regel