Waarom zijn zwart en wit geen kleuren?

Zwart kan ik nog wel snappen, het is de afwezigheid van kleur (en licht). Maar wit is de samenstelling van alle kleuren. Ik bedoel rood en geel is toch samen ook een kleur? Op wikipedia zie ik dat het is omdat wit geen tint heeft, maar waarom is oranje wel een tint en wit niet?

als kleur trouwens een bepaalde golflengte EM straling is, dan zou wit al helemaal een kleur zijn omdat het niet anders is dan "oranje anders is dan groen"

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Bij licht is wit een menging van alle kleuren. Wit licht heeft dan ook een breed frequentiesprectrum en bevat alle, voor ons mensen zichtbaar, licht. Een kleur groen of rood heeft slechts een beperkt spectrum. Dus in die zin is wit anders dan groen of oranje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Das nou eenmaal zo afgesproken. Wit is net zo goed een kleur als knalrood of pimpelpaars.
Het is wel zo dat een wit voorwerp ALLE kleuren uit het kleurenspectrum reflecteert.
Een rood voorwerp reflecteert voornamelijk alleen de kleur rood uit het spectrum. Alle andere kleuren worden geobsorbeerd.
Maar het is denk ik gewoon een kwestie van een afspraak dat wit geen kleur is.
Net zoals elk willekeurig getal tot de macht 0 gelijk is aan 1. Dat is ook gewoon een afspraak en (volgens mij) niet wiskundig te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wil toch niet zeggen dat dit juist is? Als ik vraag waarom zit er geen rode lamp in een stoplicht, klopt dat toch ook niet? Wat een rare reactie!Ik geef gewoon een antwoord waarvan ik denk dat hij goed is.
Je geeft zelf al antwoord, echter beperk je je tot licht.

Zwart is in geval van licht het ontbreken van iedere frequentie van licht (waargenomen als kleur).
Wit is in geval van licht de vermenging van alle kleuren van licht, waardoor er geen onderscheidt meer kan worden gemaakt.

Wanneer er wit licht aan iets wordt toegevoegd, veranderd de kleur van dat licht niet, het wordt alleen een tint lichter.

Zwart is in het geval van verf of mengstof de vermenging van alle kleuren, waardoor geen onderscheidt meer kan worden gemaakt in een kleur.
Wit is in het geval van verf het ontbreken van alle kleur frequenties.

Hierdoor worden zwart en wit ook Keys genoemd in het engels en geen colours.

Met andere woorden, zwart, wit en grijs zijn geen kleuren, maar tinten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat een wit oppervlak dus alle kleuren reflecteerd, kun je het zien als geen kleur. Het heeft immers geen specifieke reflectie zoals rood of groen. Zwart reflecteerd helemaal niets, dus dat zou je dan ook weer als geen kleur kunnen beschouwen.
Ik vind zwart en wit trouwens wel gewoon kleuren.
Je hebt toch ook witte en zwarte verf? ;)