Als ieder mens op de aarde tegelijkertijd vijf kilo in de lucht gooit; Is de aarde dan voor een moment miljarden kilo's lichter?

En als dit gewicht neerkomt ervaren we dan een wereldwijde aardschok?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De 5 kilo ploft een seconde later voor je in het zand. Dat komt omdat de aarde er aan trekt, zoals het bij alle voorwerpen doet. Daarbij maakt het niet uit of het los van de grond is of niet.
Misschien dat "zwaartekracht" je iets zegt?

Het neerkomen van de 5 kilo kan alleen trillingen veroorzaken, doordat het met een snelheid neerkomt. De aarde wordt dus niet lichter.

Het zou verder leuk zijn als er een reactie wordt gegeven bij een negatief duimpje, dan weet ik waarom dit geen waardevol antwoord is, waar ik wel van overtuigd ben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zou wel een lichte aardschok gemeten worden in ieder geval want in de Efteling is eens geprobeerd om met een aantal honderd mensen de lucht in de springen en zelfs dat veroorzaakte al gemeten beweging, en ja wellicht is de aarde dan ineens wat lichter maar dat is ook als er een vliegtuig opstijgt, niemand die die verandering merkt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aarde zelf is dan niet lichter, alleen hetgeen op aarde ligt is minder geworden. Echter de aarde kan wel wat hebben, dus dat effect zal wel meevallen. Het neerkomen van al die kilo's dat zal misschien wel gevoeld worden. Alleen dat kunnen we vrij moeilijk testen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De definitie van gewicht is "de hoeveelheid kracht die de zwaartekracht op een voorwerp uitoefend". Hiermee heeft de aarde geen gewicht, omdat de aarde geen aantrekkingskracht op zichzelf heeft.

Al zou je het totale gewicht van de aarde definiëren als de soms van alle gewichten, dan zou het gewicht ook hetzelfde blijven. Dan neemt het gewicht pas af als die voorwerpen buiten het zwaartekrachtveld worden gegooid, en dat is op vele kilometers hoogte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt op precies hetzelfde neer op het meten van het gewicht van de aarde minus 30 miljard kilo.
Het gaat dus puur om wat je wel en niet meetelt, niet hoeveel ruimte er tussen de verschillende stukjes zit.
Wat hoort bij de aarde en wat niet?
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: wat is het gewicht van de melkweg? Dan tel je het gewicht van alle materie "in" de melkweg bijelkaar op, maar wat als nou 1 ster nét een beetje buiten die melkweg ligt? Telt die dan nog mee of niet? Die ster zou je kunnen zien als die materie die omhoog gegooid wordt vanuit de aarde.