Dat kan meerdere oorzaken hebben. Uiteraard speelt de bodemtemperatuur een rol. In dat kader blijft sneeuw bijvoorbeeld eerder op gras liggen dan op straat. In gras blijft de ijskoude lucht beter gevangen en koelt dus sneller af. Bij temperatuurstijging is dit juist weer het eerst sneeuwvrij vanwege het sneller opwarmwen van de aanwezige lucht. Op straat (die langzamer opwarmt) blijft het dan juist langer liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waar en bij welke omstandigheden blijft sneeuw goed liggen?

- In bosgebieden en tuinen: De sneeuw ligt daar beschut tegen de zonnestraling en tussen de begroeiing kan zich vaak een koude luchtlaag handhaven.
- Op zandgrond: Deze isoleert goed en smeltwater zakt snel weg.
- Op het gras: Dit isoleert ook goed, maar als er weinig sneeuw ligt, smelt ze juist sneller op gras omdat de uitstekende grassprieten de zonnewarmte opvangen en de sneeuw eromheen doen smelten.
- Op het ijs. Schaatsers vinden dit minder prettig.
- Op straten en in steden smelt sneeuw snel weg, vaak ook wanneer het vriest. Er wordt vaak zout gestrooid en het donkere oppervlak neemt veel zonnewarmte op. Steden zijn meestal warmer dan de omgeving. - Wanneer het weinig waait kan zich een mooie sneeuwlaag vormen. Bij veel wind waait de sneeuw op tot sneeuwduinen. Op andere plaatsen blijft dan weinig liggen. - Bij droog weer en lage zonnestand kan een sneeuwlaag zich ook bij een temperatuur boven nul handhaven. Het verdampen van de sneeuwlaag onttrekt warmte aan de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een oorzaak kan vervuiling zijn. Sneeuw vermengd met vuil verlaagt doorgaans het smeltpunt, door een verstoring van de kristalstructuur. Het strooien van zout werkt ook op dit principe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al lijkt de grond koud, het is niet koud genoeg. De warmte van de dag wordt overdag opgenomen, en een eigenschap van grond is dat het die warmte goed kan vasthouden. daarom blijft er dus geen sneeuw liggen