December betekent toch 10, november 9, oktober 8, september 7? Waarom beginnen we niet in maart met het nieuwe jaar?Wie weet hoe dat zit?

oud en nieuw

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De namen van onze maanden hebben we overgenomen van de Romeinen; ze zijn onder meer genoemd naar goden en keizers. Oorspronkelijk kende de Romeinse kalender maar tien maanden, en begon het jaar in maart. De laatste maand van het jaar, december, werd gevolgd door een naamloze winterperiode. Deze twee maanden kregen in de zevende eeuw voor Christus de namen januari en februari. Later werd januari de eerste maand van het jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Klopt, die namen. Heel vroeger waren er ook 10 maanden en begonnen we op 1 maart met het nieuwe jaar. Echter, door de romeinen is op een gegeven moment een nieuwe telling ingevoerd. En die hebben twee maanden bijgevoegd: januari en februari. En nog weer wat later hebben ze besloten om met januari te beginnen ipv maart.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze antwoorden kloppen. Je kunt aan februari wel nog mooi zien dat het de laatste maand was doordat de maand maar 28 of 29 dagen heeft. Het restant van het oude jaar en 1 maart begint dan weer een nieuw jaar (eigenlijk)