Als de mensheid gereduceerd wordt tot 1000 mensen, Hoelang zou het dan duren voor we op ons huidige technologische niveau zijn?

Door bijvoorbeeld een grote ramp of een catastrofale oorlog.
Dit bezien vanuit het standpunt dat de geschiedenis zich herhaalt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja; als ik Discovery Channel mag geloven is zoiets al eens eerder gebeurd dus als soort zou dat nog wel te overleven zijn mits die 1000 in een redelijk klein gebied wonen zodat ze elkaar kunnen ontmoeten.

Ik denk dat het voor een heel groot deel afhangt van hoeveel van de bibliotheken de ramp zouden overleven.
Kennis die verloren is heb je niet zomaar even herontdekt. Dat hebben we wel gezien na de val van het Romeinse rijk. Het duurde zelfs met de wereldbevolking in takt honderden jaren voor veel van de Romeinse technieken herontdekt werden.

Met zo weinig mensen over krijg je eerst dat de mensheid weer tot een stabiele hoeveelheid moet groeien en daar zal al wel een paar honderd jaar overheen gaan. Vervolgens moet er opnieuw een expansie plaatsvinden. De laatste keer duurde dat duizenden jaren. Dan mag je er van uit gaan dat zelfs als bij die 1000 overlevenden een stel uitstekende wetenschappers zitten die kennis ondergeschikt zal raken aan overleving. Zelfs al blijven de huidige bibliotheken in tact dan nog zal die kennis eerst gevonden en ontcijfert moeten worden na al die tijd.
Ik denk dat je minimaal praat over 2000 jaar na dato voor de kennis weer beschikbaar is (niet toegepast maar alleen maar beschikbaar). En ik denk dat ik me dan nog heel positief uit druk. In geval van een dergelijke ramp mag je er namelijk nog wel van uit gaan dat de data die nu beschikbaar ook vernietigd wordt. Tel en dan nog maar een jaar of 5000 tot 10000 bij. Het enige voordeel dat de mensen die dan leven hebben over de mensen uit onze oudheid is dat er wel zeker overblijfselen en waarschijnlijk oude verhalen zullen zijn die hinten naar een ooit wereldwijde hoog technologische mensheid. Dat zou het gemakkelijker moeten maken om aan te nemen dat bepaalde dingen mogelijk zijn. (in de geschiedenis zijn vaak ontwikkelingen tegengehouden door het geloof dat het eenvoudigweg niet mogelijk zou zijn zonder dat iemand het ooit probeerde maar wanneer je een restant gebouw van dik honderd meter hoog vind weet je al vast dat het zeker mogelijk is zo hoog te bouwen bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

onmogelijk uit te rekenen maar zeer goede vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vermoed dat er eerst wat meer mensen moeten komen... Omdat we ons ook moeten voeden, kleden en andere eerste levensbehoeften moeten bevredigen, zullen er minder wetenschappers overblijven. Dus minder wetenschappelijke en technologische velden kunnen onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt er vanaf welke knappe koppen er tot die 1000 behoren.
Als ze allemaal van het niveau van mijn persoontje zijn, dan vrees ik het ergste voor wat betreft de technologie.
(ben wel weer goed in surviven trouwens, kan dan wel handig zijn).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit ligt er heel erg aan hoe deze populatie van 1000 man opgebouwd is, of ze allemaal bij elkaar wonen of verspreid etc. Als er 1000 overleven in een dorpje in afrika zal het wel een tijdje duren. Zijn het er 1000 in silicon city in california, dan zullen we weinig achteruit gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet zo heel erg lang, er vanuit gaande dat het niet om 1000 analfabeten gaat. Het meeste van alle technische uitvindingen is wel ergens uitgebreid beschreven, plus het feit dat je natuurlijk ook gewoon de (werkende) voorbeelden hebt van de meeste dingen doet mij denken dat het wel snel zou moeten gaan. Probleem wordt meer dat je niet genoeg mensen hebt om alles aan de praat te krijgen/na te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is duizend mensen veel te weinig om ook maar iets van de huidige infrastructuur in stand te houden.
Alle grote energieleveranciers stoppen vrijwel onmiddellijk en in no time zijn we terug in het stenen tijdperk waar iedereen het veel te druk zal hebben met overleven om zelfs maar de aanwezige kennis aan een volgende generatie door te geven. Als we het al zouden overleven (dan moeten die duizend niet te ver van elkaar afzitten) zou het waarschijnlijk minstens zo lang duren als sinds het stenen tijdperk, maar ik denk nog veel langer omdat er meer mensen nodig zijn eer er ruimte is voor niets doen want dat is wetenschap in eerste instantie; pas veel later werpt het "niets doen" vruchten af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is maar de vraag of in een populatie van 1000 mensen wel genoeg verschillende allelen aanwezig zijn om genetisch levensvatbaar te blijven!

Verder hangt het sterk af van wat die 1000 mensen weten en of er wetenschappelijk gedacht wordt. Als de meerderheid alleen in esoterische termen denkt wordt het nooit wat met die computer van bergkristal en lianen.

De huidige stand van de techniek hangt daarbij ook niet alleen af van kennis maar ook van infrastructuur. Het zal moeilijk zijn om zelfs als we alle knowhow nog hadden dat weer uit de grond te stampen. Dit gegeven dat er veel infrastructuur domweg gaat instorten met zo weinig mensen voor onderhoud.

Verder is een aantal jaren moeilijk uit te rekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een perfekte mix hebt van supergeleerden , praktische mensen , dokters ,psychologen , technici, koks, bakkers, economn, slachters enz. ben je binnen een periode van één à twee generaties op een hoger niveau op alle gebied.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt er helemaal aan of men iets kan of wil. Of simpelweg omdat men iets wel of niet ziet wat men kan.

De Romeinen hadden al een soort van batterijen, ze werden alleen ceremonieel gebruikt. Stel dat men wel een duidelijke toepassing voor gevonden hadden?

Als de geschiedenis zich zou herhalen, denk ik dat 10.000.000 mensen voldoende moet zijn. Ik denk na 5 generaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afhankelijk van de verspreiding van die 1000 mensen en waar ze zich bevinden. Primair zullen die mensen zich met overleven bezighouden.

Zitten ze toevallig bij elkaar en levert de waterkracht/atoomcentrale nog stroom voor de wikipedia's en google servers op de wereld, zouden we het huidige technologische niveau kunnen behouden.

In alle andere (eerder aanneembare gevallen), is dat een tijdbalk die van 0 (direct) naar oneindig (nooit meer) verloopt.