Zijn er echt domme en slimme mensen?

Zijn domme mensen lui of kunnen ze echt niet slimmer zijn. Is intelligentie aangeboren of het gevolg van een bepaalde instelling?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Er zijn echt domme en slimme mensen, maar dat is niet hetzelfde als lager en hoger opgeleiden of minder en meer succesvollen.

Intelligentie kun je wel degenlijk ontwikkelen, maar dan werk je wel met de basis waarmee je bent geboren. Sommigen kunnen heel erg hun best doen, terwijl er gewoon niet zoveel inzit. En bij sommigen zit er wel veel in, maar wordt dat door luiheid/desinteresse/niet-stimulerende omgeving/etc. niet gerealiseerd.

Je kunt het vergelijken met de rekenkracht van een computer. De ene computer heeft veel rekenkracht, de andere weinig. Maar dan kun je nog steeds de computer met weinig rekenkracht zo intensief mogelijk gebruiken (mens met weinig basisintelligentie die zijn best doet zich te ontwikkelen) of juist de computer met veel rekenkracht alleen gebruiken om te patiencen (mens met veel basisintelligentie die die intelligentie niet gebruikt/ontwikkelt).

Misschien wordt de computer met weinig rekenkracht wel intensiever gebruikt dan de computer met veel rekenkracht. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat de computer met weinig rekenkracht ooit in staat zal zijn om de allernieuwste games te draaien. Net zoals de mens met weinig basisintelligentie misschien in de praktijk slimmer is dan de luie/onontwikkelde mens met veel basisintelligentie, maar toch nooit zal kunnen promoveren op theoretische natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik snap de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mensen die qua aanleg een lagere intelligentie hebben kunnen door inzet en moeite doen het zelfde niveau bereiken door mensen die qua aanleg intelligenter zijn maar er weinig moeite voor doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'dan mensen' moet het zijn.
Vervelend geen edit functie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intelligentie is een moeilijk te meten fenomeen en is afhankelijk van de sociale omgeving waarin iemand opgroeid.
ik denk dat alle mensen vrij veel kansen hebben om de geest te ontwikkelen maar ze niet waarmaken omwille van vele factoren. (bekrompen milieus, onderdrukking, foute voorbeelden, angst voor innovaties, geen stimulansen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan de link niet leggen. Luie mensen zijn doorgaans erg efficient, en dat vereist doorgaans toch enige mate van intelligentie. Nee, lui en dom hebben volgens mij niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit onderzoeken met o.a. eeneiige tweelingen in verschillende milieus blijkt dat intelligentie is aangeboren, maar intelligentie is ook te vergroten door training. Je kunt mensen die niet zo slim zijn niet verwijten dat ze lui zijn; opvoeding en andere omgevingsfactoren kunnen stimulerend zijn of ontwikkeling juist tegenwerken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk zijn er verschillen in intelligentie maar hoe beoordeel je dan of iemand dom is?
Ik denk dat mensen met een minder algemene ontwikkeling als dom worden betiteld.

dit heeft vaak te maken met een lagere sociale klasse waar deze persoon uit komt en hierdoor een verminderde kans of stimulans om te studeren krijgt.

Echter als je iemand met een boven algemene ontwikkeling in een groep met nog hoger ontwikkelden plaats zal eerstgenoemde ook als dom betiteld worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leg dan eerst eens even uit wat dom is en wat slim. Luiheid heeft mijns inziens niets met intelligentie te maken.
Bij je geboorte krijg je een bepaalde intelligentie mee, die je soms verder kunt ontwikkelen, maar soms ook niet. Dat hangt niet alleen af van de sociale omstandigheden, maar ook van je aanleg. Als jij jezelf ontwikkelt naar je beste vermogens, maar je kunt (bijvoorbeeld) geen universitaire studie volgen, ben je dan dom? Dat vind ik niet. Maar dat komt misschen omdat ik niet weet wat dom of slim is. Is dat dom van mij, dat ik dit niet begrijp?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er echt wel oprecht domme mensen zijn ja, natuurlijk kan je misschien wel een deel aanleren/bijleren maar sommige mensen zijn nou eenmaal echt beperkt in hun denkvermogen doordat de hersenen bijvoorbeeld slecht ontwikkeld door roken/drinken tijdens zwangerschap en dergelijke of door zuurstof gebrek bij geboorte ofzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen heeft bepaalde talenten mee gekregen. In hoeverre je deze talenten ontwikkeld is een persoonlijke keuze die veelal samenhangt met je sociale omgeving. Van luiheid is dus zelden sprake.