Mag je goeievraag e.d. gebruiken voor (markt)onderzoek zonder dit duidelijk aan te geven?

In het boek Basisboek Methoden en Technieken van Baarda en De Goede wordt stil gestaan bij de ethische verantwoordelijkheid van een onderzoek. Hierin staat o.a.: "...de respondent vrijwillig meewerkt en......"

Als je niet op de hoogte bent dat je antwoord gebruikt wordt voor een onderzoek, werk je dan wel vrijwillig mee met het onderzoek, of geef je vrijwillig een antwoord op de gestelde vraag?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

wanneer je niet weet of je meedoet aan een onderzoek kun je er ook geen toestemming voor geven wat hetzelfde is als geen toestemming geven wat betekent dat je niet vrijwillig meedoet.
nee dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Lastige vraag. Aan de ene kant zet je vrijwillig allerlei informatie op het internet. Niemand dwingt je tot het geven van bepaalde informatie. Aan de andere kant heb je niemand toestemming gegeven om informatie die je op internet hebt gezet ook tot gebruiken. Goede vraag, ik zou het in ieder geval wel netjes vinden om dat aan te geven, als je een vraag uit comerciele redenen stelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de algemene voorwaarden leest, denki ik dat je niets mag doen. Die voorwaarden zijn waterdicht.ik heb ze net herlezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De algemene voorwaarden moeten aan de wet voldoen. En uit ervaring weet ik dat er maar weinig algemene voorwaarden zijn die ook daadwerkelijk aan de wet voldoen...
Nee. In de voorwaarden staat onder meer het volgende:

De Website en de Inhoud zijn niet bedoeld voor: gebruik in verband met bedrijfsmatige en zakelijke doeleinden, zoals de uitoefening van een beroep of bedrijf of de uitoefening van activiteiten van een commerciële vereniging;

Marktonderzoeken lijken me onder een commerciële noemer te vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mooie Engelse term voor vrijwillig is 'informed consent'. Geinformeerde toestemming dus. Als de respondent niet weet waar hij aan meewerkt (of in dit geval zelfs maar dát hij ergens aan meewerkt), kan er geen sprake zijn van 'vrijwillig meewerken'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je iets op internet plaatst, weet je gewoon dat onderzoekers die informatie kunnen gebruiken - of dat nu ergens tegen bepaalde voorwaarden is of niet.

Als je bovenstaande redenering weg denkt: dan blijft er volgens mij nog een aardige kluif over voor juristen die volgens mij afhankelijk van de subjectiviteit van de rechter qua beslissing beide kanten uit kan vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de algemene voorwaarden van Goede Vraag wordt dit uitgesloten door middel van de aanwezigheid van Copyright toewijzing:
Copyright

Je behoudt alle eigendomsrechten op inhoud die door jou is geplaatst, maar stemt ermee in dat jouw inhoud wordt getoond op Goeie Vraag en partner-websites / applicaties.

Zolang een persoon of entiteit niet kan worden genoemd als onder het bovenstaande, is het dus niet toegestaan. Hiervoor bestaan 'opinie'- of 'markt'-sites.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat handjevol antwoorden die je krijgt op een vraag kunnen je nooit helpen bij een onderzoek.
AWM
15 jaar geleden
u krijgt te weinig antwoorden om daar een statische analyse op uit te voeren. ik zou lekker mensen in de stad gaan enqueteren of lekker bellen en lastig vallen. of het aan je vrienden vragen.