Wat is de exacte afstand en hoek vanaf de laatste ster van de Grote Beer naar de poolster? Het antwoord 5x... is niet exact genoeg

Op Wiki etc. vindt je als antwoord 5x de afstand tussen de laatste 2 sterren van de Grote Beer en onder dezelfde hoek maar dat is niet nauwkeurig genoeg.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Om visueel de plaats van de poolster te bepalen, trek je een denkbeeldige lijn vanaf de twee sterren die de voorkant van de 'steelpan' vormen in de Grote beer. Van deze twee sterren staat Dubhe het dichtst bij de Poolster (Polaris), althans vanuit ons standpunt. Het gaat nu dus om de werkelijke afstand tussen Dubhe en de Poolster.

Plaatje links:
De ster Dubhe staat 84 lichtjaar van ons verwijderd. Als de Poolster óók 84 lichtjaar van de Aarde verwijderd zou staan, was de afstand tussen beide sterren ongeveer 36 lichtjaar.

Plaatje rechts:
De Poolster staat echter vele malen verder, maar liefst 466 lichtjaar van ons verwijderd. Als je echt van plan bent om van Dubhe naar de Poolster te reizen, mag je wel een extra lunchpakketje meenemen, want met de snelheid van het licht doe je er ongeveer 384 jaar over.