Waarin verschillen MBA opleidingen?

Via mijn werk kom ik ze regelmatig tegen. Mensen met een MBA (Master of Business Administration). Het valt me echter op dat de opleidingen hiervoor niet allemaal hetzelfde zijn. Het is niet zo als bijvoorbeeld bij een meester in de rechten of een architect.
Waarin zitten deze opleidingsverschillen, hoe komt het en wat betekent het?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn rankings van MBA's.
Elke MBA heeft zijn eigen specialiteit.
Sommige MBA's kun je beter doen als je een goede naam op je CV wilt hebben Nyenrode en Insead bijvoorbeeld.
Voor ambtenaren is BSN een goede etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meester in de rechten moet wel hetzelfde zijn de wet is nu eenmaal de wet.
Voor een architect geld dit ook een berekening voor de constructie van een huis of brug of wat ook moet hetzelfde zijn.
Business Administration kun je op verschillende manieren invullen. Het hangt dan af van het opleidingsinstituut hoe ze dit invullen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeer grote variatie: hangt af van universiteit tot universiteit. Heb éénmaal in jury gezeteld voor een case als assessor. De verantwoordelijke prof. bevestigde de variatie in "easy" mba's en zeer hoog gekwoteerde mba's. Een mba kost snel veel geld en het commerciële aspect en de verhouding "geslaagden" is soms ook een reeël criterium.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dit zo is dan vind ik het toch wel schokkend.
Het Nuffic in Den Haag zoekt voor je uit welk nederlands equivalent er is voor je (te halen) MBA degree.

Dat beoordelen ze (meen ik) door naar de inhoud van de opleiding te kijken en die te vergelijken met nederlandse opleidingen. Mijn MBA kwam neer op WO bedrijfskunde.
Je mag (en hoeft) je dan geen drs noemen, maar dat heet tegenwoordig master. En die graad heb je, al is het een engelse of amerikaanse.
Waar het echt om gaat is wat je kan en doet trouwens. Dus zoek een opleiding die je inhoudelijk aanspreekt, dan zit je goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is geen beschermd of beedigd beroep, dus kan in principe iedere instelling een MBA aanbieden met bijkomende niveauverschillen. Ik weet niet precies of opleidingsinstellingen aan inhoudelijke eisen van het programma moeten voldoen, maar het is toch wel algemeen bekend dat er heel veel verschil zit tussen MBA's. Een bekende is die van INSEAD in Frankrijk, die heeft dan ook z'n prijs...

Het verschil zit hem in de lezers die aangeboden worden en de breedte en diepte van de lesstof.

Ik zou een MBA eigenlijk niet vergelijken met een rechter of een architect, maar eerder met een ingenieur. deze kunnen ook hele verschillende achtergronden en specialisaties hebben. het zegt meer over het feit dat ze een bepaald soort opleiding gevolgd hebben dan dat ze een bepaald vak heel goed uit kunnen oefenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een MBA opleiding onderscheidt zich met name op het gebied van het netwerk dat je er aan overhoudt, de status van de docenten van wie je les krijgt, de opleidingskosten en het internationale karakter ervan.

Daarnaast kun je ook verschillende richtingen kiezen binnen je opleiding.

Vakinhoudelijk kan ik eea niet echt beoordelen ik heb er maar 1 gedaan

Overigens vind ik een MBA overgewaardeerd (gelukkig neemt dat wel af evenals de kosten om er een te volgen)