Zijn er echt meer mensen rechtshandig dan linkshandig?

En is dat ook zo in bijvoorbeeld Israel waar ze van rechts naar links schrijven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot de meeste diersoorten, die geen voorkeur lijken te hebben voor het gebruik van de linker- of rechterledematen, is de mens meest rechtshandig. Naar schatting 10 tot 15 procent van de mensheid is linkshandig. Over het algemeen zijn er meer linkshandige mannen dan vrouwen, in percentages ongeveer 10% meer. Eén helft van een eeneiige tweeling heeft 20% kans om linkshandig te worden. Het fenomeen dat sommige mensen geen voorkeurshand hebben en bijvoorbeeld kunnen schrijven met rechts én links wordt tweehandigheid of ambidextrie genoemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En hoe komt dat dan?
Ik ben voor 85% rechtshandig. de meeste dingen lukken mij gewoon niet met links.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft met iets in je hersenen te maken, en is daarmee genetisch bepaald bij de geboorte. Dus hoe je later leert schrijven, maakt dan eigenlijk niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben linkshandig, deel van een grote minderheid dus. Dat ze in Israel van rechts naar links schrijven lijkt mij eerder een voordeel dan een nadeel voor linkshandigen. Je gaat dan niet met je hand over het geschrevene heen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarom nam ik ook het voorbeeld van Israel....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hebben ze op school geprobeerd om je rechts te laten schrijven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik ben gelukkig in de jaren zeventig naar de basisschool geweest. Toen werd linkshandigheid gewoon geaccepteerd. Mijn moeder, die ook linkshandig is, heeft echter wel onder (harde) dwang geleerd rechts te schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ter aanvulling: ze is dus nog steeds linkshandig, ookal schrijft ze rechts.
Ik schrijf links en gooi een bal met rechts. Zo zijn er nog wat dingen. Ik formuleer het meestal precisie links en met kracht rechts.
Op de lagere hebben ze wel geprobeerd om me met rechts te laten schrijven. Mijn Opa was ook links alleen in zijn tijd konden ze nog (pijnlijk) afdwingen om hem met rechts te laten schrijven.
Door gedwongen rechts te schrijven kon hij uiteindelijk schrijven met links of rechts.

Klas lokalen zijn ook gericht op rechts schrijvers want ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die vertelde dat de ramen van het klaslokaal aan de rechterkant zaten.
(daglicht op schrijfblad zonder hand schaduw)