Heeft god de mens geschapen, of is het de evolutie in combinatie met de buitenaardse wezens?

Buitenaardse wezens (om de holbewoners tot extravagante personen te maken).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Om je geheel aan vragen en 'impliciete' vragen te combineren, denk ik dat het volgende een redelijke beantwoording is:

Indien je gelooft in een god, dan ligt hierin de basis dat je deze deitie ziet als de schepper van de diersoort 'de mens'. Dan wordt automatisch al het andere uitgesloten, anders ondermijn je je eigen geloof.

Geloof je niet, of twijfel je, dan kun je oren hebben naar de evolutie-theorie, die door empirisch verkregen bewijs en door historische gegevens te onderzoeken (wetenschap genoemd), tot de momentele slotsom is gekomen dat over de loop van miljarden jaren de diersoorten op aarde zich hebben ontwikkeld en op bepaalde momenten deze ontwikkelingen een 'spurt' hebben genomen door middel van mutatie. Soms is mutatie per ongeluk, maar soms is mutatie een reactie van de natuur op bepaalde omgevingsveranderingen. Sommige diersoorten kunnen door hun fysiologische bouw zich makkelijker aanpassen dan anderen. Denk maar aan een bacterie of virus dat zich in de span van 1 a 2 generaties kan aanpassen aan zijn omgeving. Hetzelfde geldt voor meer eenvoudige organismen.

Voor de mens met zijn 'cognitieve' vaardigheden ontstaat het probleem bij het terugkijken (iets dat andere diersoorten niet doen) naar het verleden. Pas vanaf een bepaald moment kon de mens dingen 'bewaren' door er notering voor te maken die door de volgende generatie begrepen werd. Dit was het begin van de historie (beschreven verleden). Het is geenszins zo dat de mens pas vanaf dat moment is ontstaan of zich heeft ontwikkeld. Dit is een proces geweest van tig-duizenden jaren. De veronderstelling dat dit dus in een korte periode is gebeurd is onjuist.

Heeft de mens hulp gehad van buitenaf? Dit is niet bekend. Het is ook niet erg waarschijnlijk. Waarom dan toch een schijnbare spurt in ontwikkeling? De fysiologie van de mens staat het toe (naast zijn eigen vermogen keuzes te maken) om zich sneller aan te passen aan een veranderend leefklimaat dan andere diersoorten. Andere primaten (apen) hebben dit vermogen ook, maar lijken de 'drive' niet te bezitten. Daarentegen kom je dit ook onder de huidige mens tegen, hierdoor ook de maatschappelijke verschillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor zover ik weet stamt de mens ergens af van de apen en is dit vrij algemeen bekend. Neemt niet weg dat wij niet de enige menssoort op aarde waren. Er zijn verschillende menssoorten, zoals de Neanderthaler uitgestorven...

Waarom wij het wel overleeft hebben? Lucky. I Guess...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is hoe het kan dat een mens soort zo snel heeft kunnen evalueren tot een ontzettend slim wezen, terwijl de overige wezens (diersoorten) een behoorlijk achterstand heeft gelopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar dat staat er niet... Ik heb geantwoord op wat er staat en inderdaad niet op wat je bij de vraagstelling misschien wel of niet in gedachte had...
Deze vraag is in allerlei varianten al uit den treure behandeld en beduscissieerd hier op GV. Zoek eens in de gegeven antwoorden via http://www.goeievraag.nl/zoek?q=god+evolutie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eeuwige discussie. We zullen het daar nooit over eens worden. er zullen altijd mensen blijven die in het een of het ander geloven. Wat een interessant is om te lezen is "zijn wij goden kinderen - van daniken", lees dit wel met kritische ogen!

Het gaat er uiteindelijk om. Waar vind je je eigen waarheid in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lees het boek "waren de Goden astronauten" van Eric von Daniken en beslis voor jezelf
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je, daar was ik op zoek naar !
Geen van beiden. Er is geen enkel bewijs voor god of buitenaardse wezens, dus is het pure speculatie. En dus is het redelijk aan te nemen dat het niet waar is.