Zou het in de toekomst mogelijk zijn DNA te manipuleren om zo 'perfecte' mensen zonder veelvoorkomende problemen te creeëren?

In de zin van: "Ik ga even naar het ziekenhuis (of iets dergelijks) en 'upgrade' mijn genen om mijn nageslacht een 'beter' lichaam met 'betere' eigenschappen te geven.

Of in de zin van: "Ik krijg een kind en wil dat hij de volgende eigenschappen bezit: ..."

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

"Ik krijg een kind en wil dat hij de volgende eigenschappen bezit: ...
- Citaat

Ja, dit is/wordt mogelijk. Je kunt genen aanpasssen en kiezen welke je wel in de eicel laat groeien en welke niet. Het is al mogelijk om het geslacht te bepalen al is dit om ethische redenen legaal geen mogelijkheid.

Het "upgraden" van je genen is waarschijnlijk een probleem aangezien je genen in alle cellen voorkomen, dan zou je in theorie een nieuw lichaam nodig hebben.

Ik hoop dat dit een wat "directer" antwoord op je vraag is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, zeker weten. Iedereen gaat nu al naar de plastisch chirurg om uiterlijke imperfecties weg te werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit zit er zeker aan te komen. Kijk maar al bij dieren daar doen ze het al
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer het menselijk genoom volledig ontcijferd is, en we weten welke genen waarop invloed hebben en welke gevolgen anpassingen hebben, is er natuurlijk (als in, in de natuur, niet "vanzelfsprekend") niets meer dat ons tegenhoud om hier gebruik van te maken.

De grote vraag is echter of de voordelen (bijv. betere bestrijding erfelijke ziekten) opwegen tegen de nadelen (bijv. wanneer genetische diversiteit verminderd omdat mensen streven naar bepaalde eigenschappen).

Mijn persoonlijke mening is dat er hierin zeer voorzichtig te werk moet worden gegaan, opdat we niet een genetisch bottelnek creëren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit gebeurd al en word in het kader van experimenteel onderzoek (beperkt) oogluikend toegestaan. Ook wanneer het gaat om erfelijke ziektes en/of aandoeningen zal dit beperkt en oogluikend worden toegestaan. Met de huidige IVF is dit overigens al mogelijk, maar word om ethische redenen (nog) niet toegepast...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In amerika is dat al een mogelijkheid om te kiezen wat voor een haar je dochter of zoon moet hebben. helaas heerst hier wel een grote taboe op want er is veel strijd tussen de gelovigen want die willen niet dat wij het god geschapen mens gaan manipuleren. de techniek is er om kleur haar en ogen te manipuleren. dus wellicht in de toekomst zal dit breder worden zoals lengte dikte en intelligentie.

maar ff iets anders: word de wereld er dan leuker op als alle mensen perfect zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of hij echt leuker is een persoonlijke vraag, net als de vraag wat perfect is. Waar ik van een brunette hou, houdt een ander van een blonde. ( Ok, sorry, stereotype voorbeeld ). Persoonlijk ben ik voor genetische manipulatie, maar niet voor het uiterlijk en geslacht, maar wel voor het uitroeien van genetische ziektes en aandoeningen.