Wie weet hoe deze ijsvormen kunnen ontstaan?

Moeilijk uit te leggen maar ik probeer het nog een keer! Na een nacht met een extreem scherpe temperatuursdaling tegen de ochtend, Ontstonden op een omgekeerde plastiek bak waarvan de bodem ruitvormig was,in het daar aanwezige water boven het ijs uit zeer vreemde pijpvormige ijsvormen . Deze pijpjes stonden allemaal scheef maar ook nog div. kanten op .Ze waren allemaal verschillend van vorm en de langste 6cm.Er is nog geen enkele wetenschappelijke verklaring voor!Op meer plaatsen in het land gebeurde het. Binnen in de holle pijpjes zit ook nog wat water Het is erna nooit meer voor gekomen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Indrukwekkend! Zoiets heb ik nog nooit gezien...

Mijn idee: dit komt door de snelle temperatuursdaling en doordat ijs uitzet. Het bovenste laagje van het water bevriest en zet uit. Dit duwt het nog niet bevroren water naar onder, dat onder een steeds hogere druk komt te staan. Het water kan uiteindelijk alleen naar boven en breekt het ijs op het zwakste plekje. Door dat gebroken stukje ijs gaat wat water omhoog, maar dat bevriest door de koude lucht.

Vervolgens gaat dit proces gaat zo door, en zo eindig je dus met een hol pijpje dat de rol van 'drukventiel' heeft.

P.S. Mooie foto! Dit verheldert je vraag enorm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door overdruk van het water dat bevriest, perst het nog niet bevroren water naar buiten. Dat is logisch, maar normaal gesproken zou dat recht omhoog gaan. Zeker niet in een volkomen recht pijpje dat dan ook nog schuin staat! Je zou eerder verwachten een onregelmatig bobbeltje op het ijs, dat komt namelijk regelmatig voor Je melding van drukventiel klopt wel.Verder blijft het een groot raadsel.

Andere antwoorden (2)

Een gok.....
Zou het ondergekoelde regen geweest kunnen zijn,die opgespat is en toen direkt bevroor in de vorm van de "pijpjes"?

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het scheef staan van de ijsvormen heb ik het volgende vermoeden. Ik denk dat dit vrij simpel komt omdat de zon aan een kant van de ijspijpjes staat. Dit zal er voor zorgen dat een kant sneller bevriest dan de andere kant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuk bedacht Anne maar de andere pijpjes stonden allerlei verschillende kanten op . Heb ik foto's van . Ik denk dat wij er nooit uitkomen. Dank voor je reactie.