Is glas nou vloeibaar of niet?

Ik heb ooit gehoord van wel maar ook dat het een fabel is..wie weet hoe het echt zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

NEE!!!!! Niet weer.
Bij deze vraag destijds is het foute antwoord goed gerekend, en mijn GOEDE antwoord niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar, voor degenen die geen zin hebben om terug te bladeren: glas is bij kamertemperatuur een vaste stof.
Zelfs op natuurkundelessen wordt het broodje-aap verteld dat het een viscose stof is, die naar verloop van eeuwen kan uitvloeien. Apekool. Dat oude ramen dikker zijn aan de onderzijde is gebeurd ij het produktieproces vroeger. Ze konden gewoonweg geen mooie vlakke platen maken, zoals nu.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps...hoe blind kan ik zijn??? die vraag heb ik gemist.. ik ga het doorlezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, ik heb naar aanleding van je antwoord even een aantal bronnen doorgelezen en ik geef je helemaal gelijk! Glas is pas vloeibaar bij een bepaalde temperatuur en die is behoorlijk hoog. Het glas waar ik uit drink is dus een vaste stof! Mij is altijd verteld dat dat eigenlijk vloeibaar is en daarom ook zo makkelijk breekt.. en zo naief als ik blijkbaar ben geloofde het nog ook..+1
AWM
14 jaar geleden
Dank je, dank je. Maar dit fabeltje zit diep geworteld in de mensen. Nou ja, op GV weten we tenminste hoe het zit :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het lezen van het verkeerde goede antwoord vorige keer , ben ook ik op het verkeerde been gezet en dus even geloofd dat glas vloeibaar is.
Heb net de link gelezen, bedankt

Andere antwoorden (4)

Van orgine wel.. een vloeistof die uiteindelijk in de juiste vorm wordt "geblazen.."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je glas heel heet maakt is het vloeibaar.

In oude huizen zie je ook wel eens dat oude ruiten aan de onderkant dikker zijn dan boven. Dit geeft volgens mij ook aan dat er altijd wat beweging in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, inderdaad, dat is ook apart..
AWM
14 jaar geleden
Klopt echt niet. Volg de link in mijn antwoord en lees de reacties op mijn antwoord.
ik werk op glasfabriek. Glas is word vloeibaar daarvoor heb je een oven nodig met warmte van 2000 graden. Ja this eigenlijk een beetje heel ingewikkeld. Ik zie elke da bv dat de machiene het glas knipt en laat vallen in de voorvorm van de fles en dan kom dat in de navorm. En als laat komt ie op de lopendeband terecht. En dan binnen seconde of 3 gaat ie de koeloven in dus vanaf knippen van het druppel tot naar de koeloven is ong 6 a 7 sec dus in die tijd is hij nog vloeibaar daarna wordt ie hard wat mij betreft. Glas wordt gemaakt met drie verschillende middellen zand, kalk. soda. Hoofdmiddel is zand. Dus als je glas opwarmd met 2000 graden dan wordt ie vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies. Maar er gaat een fabeltje rond, dat als je een glasplaat horizontaal legt, en alleen aan de buitenkanten ondersteunt, dat het glas 'uitzakt' na tientallen jaren.
En dat klopt niet. Niet bij kamertemperatuur. Wel bij 2000 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
glashelder antwoord +1
Nooit geweest enzal het nooit worden als het niet eerst een bewerking(verhitten) ondergaat ! Beetje van mezelf en beetje van antwoordman!