Als het water, daar waar zoet en zout water bij elkaar komt, stopt met stromen, heeft dit dan invloed op het draaien van de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ik zie het verband niet helemaal.
Water stroomt om twee redenen:
1. de zwaartekracht (rivieren stromen van een hooggelegen punt naar het laagste punt, de zee)
2. de invloed van de maan (en overige hemellichamen), waardoor getijdebewegingen ontstaan.

Waarom zou brakwater (dat is dus daar waar zoet en zout water bij elkaar komen) ineens stoppen met stromen?

Maar goed, stel dat het wel stopt met stromen. Het brakwater is in mijn beleving maar een klein deel van de hoeveelheid water op aarde. In gewicht ten opzichte van het gewicht van de aarde is dat niet echt heel veel. Het lijkt me dat de verhouding er dus niet naar is dat brakwater om wat voor reden dan ook de aarde zou kunnen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat heeft er geen invloed op,ik kan dat niet onderbouwen,dat is gewoon gezond verstand!
Bronnen: