Zijn zonnepanelen echt milieuvriendelijk?

Wat ik eigenlijk bedoel is of het productieproces van deze panelen niet enorm belastend is voor het milieu (hiervoor hebben ze namelijk ook weer energie nodig, om maar een voorbeeld te noemen) en of dat opweegt tegen wat een zonnepaneel bespaart?
Of is het alleen een besparing voor de consument die hem gebruikt, dus financiëel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja na drie jaar heeft het zonnepaneel net zoveel bespaard als het aan milieubelastend materiaal heeft gekost. Een gemiddeld zonnepaneel gaat 25 jaar mee, dus is er een rendement van 22 jaar.

"Als in een zonnepaneel elektriciteit ontstaat, komt er geen enkele (milieuvervuilende) stof vrij. Dat er in totaal toch wat CO2 vrijkomt, heeft te maken met de productie van zonnesystemen, zoals het opzuiveren van silicium voor het maken van zonnecellen, de productie van de omvormer en kabels. Daarvoor zijn (nog) fossiele brandstoffen nodig. Maar na drie jaar elektriciteitsproductie heeft een zonnesysteem net zoveel CO2 bespaard, als er vrijkwam bij de productie van het systeem.

De rest van de 22 productieve jaren geldt elke gram CO2 die bespaard wordt, als netto milieuwinst. Voor Zuid-Europa is die tijd korter. Door de hogere zonintensiteit is de zogeheten energetische terugverdientijd er anderhalf tot twee jaar.

Zonnepanelen als afval
Zonnepanelen gaan minimaal 25 jaar mee. Als ze worden afgedankt mogen ze als elektronica-afval naar de gemeentelijke milieustraat. Onderdelen van het zonnesysteem hergebruiken is mogelijk, zoals delen van de panelen. Organisatorisch is recycling nog niet rond, maar de zonne-industrie werkt aan een Europees hergebruiksysteem."