Wie weet waarom voor de pond (gewicht, UK, USA) de afkorting lbs gebruikt wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Een Imperial pound of Engels pond komt overeen met 0,45359237 kilogram (in een potje jam zit 450 gram). Dit wordt ook wel Libra Pound (lb) genoemd.
De afkorting lb komt van het Latijnse woord libra, dat wil zeggen "schalen, tegoeden", [1], die al een vergelijkbare Romeinse eenheid (327 gram) beschrijft
De afkorting lbs wordt ook vaak gebruikt, maar is eigenlijk onjuist omdat het een meervoudsvorm is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk verdienen bedie antwoorden het predicaat maar ik dacht zo, ach, die Antwoordman heeft al zo veel punten :)

Andere antwoorden (1)

Het antwoord zit in het sterrenbeeld weegschaal.
Het woord 'Libra' had ook nog de betekenis 'pond gewicht', in de uitdrukking 'Libra Pondo'. Van de laatste twee woorden is de afkorting lbs gemaakt.
AWM