Hoeveel stroom kan er door een menselijk lichaam lopen bij 24Volt? Hoeveel is deze stroom als de persoon in water staat? Is dit schadelijk?

bij kortsluiting bv

14 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (5)

De stroom vanaf 40 milli-amperè kan dodelijk zijn. De stroom vanaf 5 amperè is dodelijk...

De batterij van je GSM ter vergelijking zit al op 200 milli-amperè...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hoho, om stromen te laten lopen moet je de spanning en de weerstand weten.
Een nat lichaam is zo ongeveen 1 Kohm, een droog lichaam 100 Kohm. Dan kun je uitrekenen welke stroom er dan gaat lopen. Het getal dat op een GSM-accu staat is de capaciteit.
Dat ding is nooit gevaarlijk bij die lage spanning, behalve als je 'm kortsluit, dan kan ie even tientallen amperes leveren.
Dan wordt ie heel erg heet/
Bij 24 volt kun je een (niet gevaarlijke) optater krijgen als je in het water staat. Er kan dan een stroom lopen van 20-30 mA, dat voelt vervelend aan.
Rond de 50 mA wordt het pijnlijk en daarboven echt gevaarlijk.
AWM
14 jaar geleden
Spanningen onder de 48V zijn ongevaarlijk. Deze mogen zonder veiligheidsbeperkingen open en bloot zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Toch klopt dat niet. Als je lichaam nat is heeft dat een weerstand van ca. 1 Kohm. De stroom die bij 48 volt loopt is dan ca. 50 mA. Dat kan in een enkel geval tot ademhalingsstilstand en hartfibrillaties leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij Philips hoorn gewerkt, daar hadden zij twee draadjes uit de plafond hangen met 48V DC. Toen had ik die vraag ook al gesteld. http://merckmanual.nl/content.html?pid=2&hid=278&redirectnext=1&redirect=1 Bij een lage wisselspanning (110 tot 220 volt) met een frequentie van 60 Hz kan een stroom vanaf 60 tot 100 mA die gedurende een fractie van een seconde door de borst vloeit levensbedreigende hartritmestoornissen veroorzaken. Bij gelijkstroom gebeurt dat pas bij ongeveer 300 tot 500 mA. Als de stroom rechtstreeks door het hart vloeit, bijvoorbeeld door een pacemaker, kan een veel lagere stroomsterkte (minder dan 1 mA) hartritmestoornissen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spanning doet er niet eens zo bijster veel toe. Je kan gemakkelijk een enorme spanning over een mens zetten zonder dat dit schadelijk is (een trucje dat Tesla gebruikte om Edisons anti wisselspanning propaganda tegen te gaan) zolang je maar zorgt dat de totale energie die door het lichaam heen gaat maar laag genoeg blijft (P=U*I), in dit geval dus de stroom (het is niet bijzonder moeilijk om wisselspanning tot enorme hoogten te jagen; ook bij een laag vermogen).
De meeste laagspanning systemen zijn gezekerd op een maximale stroom die onder de grens ligt van wat schadelijk is voor mensen en de meeste batterijen en accus voor particulier gebruik hebben bij lange na niet genoeg vermogen om schadelijk te zijn.
stroom onder de 42 volt is niet dodelijk,ook niet bij hogere amperages,dit is dan ook de reden dat een lasapperaat met maximaal 42 volt werkt en een hoog amperage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoeveelheid stroom (ampere's) die ergens doorheen gaat is afhankelijk van de weerstand. Hoe hoger de weerstand, des te lager de stroom, en andersom ook.

Ons lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water.
Zuiver water geleidt echter heel slecht maar een beetje verontreiniging kan er voor zorgen dat water behoorlijk goed gaat geleiden.

Als je nu in het water staat (of helemaal onder water) dan geleidt dit water meestal beter dan je lichaam en de stroom zal voor het grootste gedeelte buiten je lichaam om gaan.

De weerstand kan van mens tot mens verschillen door allerlei factoren maar er is een goed gemiddelde te geven.

Een andere belangrijke factor is de plaats waar de stroom het lichaam binnengaat en er weer uit. Als je hart daar tussen in zit dan kun je een probleem krijgen ;)
Hoeveel " lichaam" en dus weerstand er tussen deze 2 punten zit is dus ook bepalend voor de hoeveelheid stroom die je te verduren krijgt.

Overigens is het zo dat je nooit meer stroom te verduren krijgt dan de stroombron maximaal kan produceren.
Om isolatieweerstand te meten kun je een zgn megger gebruiken. Die kan tot wel 50.000 volt produceren. Je krijgt er een leuke tik van maar de stroom is enige milliampere's.