Waarom kunnen er op een afstand van bijv. 10 km kust , Atlantische oceaan, op verschillende plaatsen wel of geen golven zijn?

Wij waren in Royan en daar is sprake van een kilometerslange kustliin. We konden kiezen: wel golven, geen golven, niet zo'n hoge golven, meters hoge golven... hoe zijn die verschillen te verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wanneer twee verschillende golven door elkaar heen lopen, beinvloeden die golven elkaar. De verschillende golven worden dan bij elkaar opgeteld als het ware. Wanneer de twee toppen van twee gelijke golven toevallig samenvallen, zal er een gezamelijke golf met de dubbele hoogte vormen. Wanneer een top en een dal samenkomen, zullen de golven elkaar opheffen en zal er geen golf te zien zijn.

Dit heet superpostitie. De volgende applet laat het principe goed zien. Link zit bij bronnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarom is mijn antwoord verdwenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee.. geen actie van mij..kan ik ook niet maar regelt een moderator..
Dat zal te maken hebben met verschillen in de zeebodem, en/of stromingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met de diepte van de zeebodem en hoe snel die stijgt richting de kust.
Bij een snelle (dus late) stijging van de bodem wordt een grotere hoeveelheid water omhoog gestuwd richting het land en heb je dus hoge golven. Stijgt de zeebodem heel geleidelijk, dan heb je weinig of geen golven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft te maken met de bodem profiel en diepte
hoe kleiner de helling van de bodem en hoe ondieper het wordt des ter groter de golf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt het niet gewoon door de wind en de diepte van het water ?