Was de Noordzee aan het begin van de 20ste eeuw bevroren zodat met paard en wagen naar Engeland gereden kon worden? zo ja wanneer?

mijn schoonvader beweert namelijk dat zijn opa dit gedaan heeft, ik heb verhalen hierover op proberen te zoeken op internet maar kon niets vinden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7K

Antwoorden (8)

ik denk in de ijstijd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik weet was de enige keer dat je naar Engeland kon lopen via was tijdens de ijstijd, daarna is het niet meer voorgekomen. (En dat was overigens omdat het water heel laag stond, niet omdat het bevroren was)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in 1963 was een deel vd noordzee zeker bevroren. Of je tot aan de UK kon komen is twijfelachtig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nonsens - de zee is zout en alvorens je zulke oppervlakte minimaal een kosrt krijgt van 10 cm moet het veertig dagen vriezen aan min 10 en zelfs dan nog niet want je hebt stroom en onderstroom en golfstroom en het drukste kanaal in de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit is wat ik gevonden heb overal is spraken van langs de kust bevroren maar nergens staat dat de gehele noordzee bevroren was

Deze foto's doen ons met heimwee terugdenken aan de koude winters van weleer. Maar de winter van 1963 was de koudste van de eeuw. In februari waren er aan de Noordzeekust zeer bijzondere taferelen te zien. Een groot gedeelte van het zeewater was totaal bevroren. Zover men kon zien was de Noordzee bevroren. Golfslag was er niet meer en enkele mensen waagden het om enkele meters op de bevroren zee te lopen. De ijswallen aan de kust bereikten soms een hoogte ven meer dan 2 meter. Na 1963 zijn er in enkele winters nog wel wat ijswallen langs de kust gevormd maar zo extreem als in dat jaar is het tot nu toe niet meer geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je schoonvader zelf het ijs niet op durft te gaan, had hij dat in de winter van1962 gedaan dan had hij niet naar Engeland kunnen lopen, maar wel een heel eind. Destijds lag er in de noordzee het radio zendschip van Veronica dat toen nog een piratenzender was. Vanaf het strand zijn er toen mensen naar toe gelopen tot bij het schip. Ik meen me te herinneren dat dat toen 12 zeemijl was. Bij het strand was er geen eb en vloed meer zichtbaar waarschijnlijk omdat er veel ijs op het strand zelf lag. Maar helemaal naar Engeland lopen is hooit gelukt. Dus schoonvader je bent toen in 1962 echt niet op het ijs geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is inderdaad een broodje aap verhaal, of, zoals moderator Anne zou zeggen, een urban legend (wat natuurlijk totaaaal iets anders is)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ging niet in de 20e eeuw.