Is het mogelijk om een dinosaurus to leven te wekken zoals in "Jurassic Parc"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, hoe goed ook uitgelegd en voorgedaan in de film, dat kunnen we niet en vermoedelijk gaan we het ook nooit kunnen. Het hele hele kleine beetje DNA dat je wellicht op welke wijze dan ook nog zou kunnen verkrijgen uit donisauriers, is ZO oud meer dan 26miljoen jaar (!!!) en daar is zo weinig van over, dat gaat echt niet lukken. Ook niet uit 'bloed' uit insecten uit amber, al klinkt dat geweldig plausibel en is het een top-uitgangspunt voor een hele boel science fiction.

Wat ze in de film doen is hiaten in het DNA opvullen met kikker-DNA. Wel ongelofelijk stom natuurlijk , want we weten dan nog lang niet alles van dinosauriërs, maar wel dat het in elk geval géén amfibieën waren. Beetje domme denkfout eigenlijk, die de schrijver echter natuurlijk nodig had voor zijn plot van geslachtsverandering/parthenogenese, waardoor de dino's zich alsnog gingen voortplanten. Zou je echter DNA van eender welk meer gelijkend dier (vermoedelijk een grote vogel) gebruiken, dan zou je nooit en zuivere dino krijgen, maar hooguit iets dat er op lijkt en dat genetisch (groten)deels een ander dier is.

Dieren die beduidend korter geleden en onder heel andere omstandigheden uitgestorven zijn, zoals de mammoet of nog recenter de buidelwolf of de quagga , zouden en theorie nog wel getrouw teruggekloond kunnen worden door gebruik te maken van soortelijke draagmoeders die een gekloond embryo zouden kunnen dragen. Echter verder dan een kloon voor wetenschappelijke doeleinden al het niet gaan ; je krijgt nooit meer een levensvatbare populatie die je terug in de natuur zou kunnen plaatsen, omdat daarvoor de genetische variatie vele malen te klein is. In het allerbeste geval krijg je iets doorgefokts dat er een beetje op trekt. Wat weg is ,komt nu eenmaal niet meer terug.

Moreel is er natuurlijk ook iets af te dingen op het klonen van dinosauriers ; in tegenstelling tot de andere voorbeelden zijn deze dieren geheel zonder enige invloed of bijdrage van de mens - die er nog lang niet was - uitgestorven. Hun tijd zat er blijkbaar duidelijk op. De aarde was hun aarde niet meer. Voor dieren die we tamelijk actief een handje geholpen hebben, is er wellicht nog ergens een niche. Maar zolang mensen zelf bij voorkeur de hele aarde willen bezitten, geef ik het weinig kans op succes, tenzij we bereid zijn ook daadwerkelijk plaats te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super!!!

Andere antwoorden (5)

Nee. Anders was het allang gedaan. Net als klonen - dat kon wél, en is dus ook prompt gebeurd - afgezien of het wenselijk is of niet. Bovendien zouden dino's in het huidige klimaat en de huidige begroeiing niet kunnen leven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we kunnen klonen dat zou dit ook kunnen. Waarom wordt het niet gedaan. Misschien omdat de film laat zien dat het niet verstandig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, net zo min als je kunt vliegen op een bezemsteel in "Harry Potter" of jezelf kunt transformeren zoals "Magica Duck".
De realiteit is net even anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig niet, je zou eens in contact komen met een T- rex of een van die andere vleeseters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SIMPEL: nee dit kunnen we nog niet, meschien later dat ze iets uitvinden.

het is gewoon afwachten op de technology.