Áls ik ga slapen en mijn ogen sluit zie ik dagelijks kleuren en patronen die verschillen steeds; herkennen jullie dat ,en of; zo ja hoe komt dit?

Toegevoegd na 6 minuten:
nee ik gebruik geen drugs ,alcohol of medicijnen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

Het enige effect dat ik zelf ook ken is in het donker, maar het maakt niet uit of ik ga slapen - het hoeft alleen maar donker te zijn, en ik moet volkomen ontspannen zijn.

Ik zie dan pastelkleurige cirkels die zich in één punt samentrekken. Steeds als de ene cirkel is verdwenen, ontstaat de volgende - soms zie ik twee, heel af en toe zelfs drie cirkels tegelijk.

Een vriend heeft me een paar weken geleden uitgelegd dat dit effect ontstaat door de werking van de oogzenuw. De details ben ik echter kwijt. Als je wilt, kan ik het hem wel vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Druggebruikers spreken van visuals als ze dit zien.Als je een migraine-aanval hebt kan je ook patronen zien. Ik denk dat het iets met je hersenen te maken heeft.Misschien moet je toch eens langs de dokter, voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de moeheid die allerlei stoffen in je hoofd losmaken zodat je in slaap kan vallen.

Drugsgebruikers kunnen dit meemaken met hun ogen open (hallucineren, wat wel wat verder kan gaan dan een paar kleuren en patronen) doordat sommige drugs juist die stoffen aanspreken in je hersenen.

Het is iig niets om je ongerust over te maken. Geniet er van zou ik zeggen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het komt, weet ik niet. Als ik mijn ogen stijf sluit, zie ik in het zwarte ook allemaal kleurpatronen voorbij komen. Soms denk ik er zelfs personen of dingen in te zien.
Wel raar, maar heb me nooit afgevraagd wat het is, hoe het kan, etc.... Ik zie de dingen zoals ze zijn en vind het verder wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, op zich is dat zelfs vrij normaal. Meestal valt het je niet op, omdat je je er niet op concentreert, maar als je dat wel doet, zie je allerlei kleurverschijnselen en bewegende figuren en lichtvlekken. Als je een beetje op je ogen drukt, is het nog erger.

Het heeft te maken met je oogzenuwen / impulsen, maar eigenaardig genoeg hebben blinde mensen dezelfde gewaarwording. Eén van de redenen dat blinde mensen vaak van die diepliggende ogen hebben, is omdat ze als baby/kind veel met de vuistjes in de ogen drukken om die effecten te 'zien'/ waar te nemen. (dit heet 'oogboren').
Het zijn dus uiteindelijk wel je hersenen die het doen. Net als met aura's inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +1
oogvuil, dagverwerking, vierkanten ogen.

eerder pc of tv uitdoen kan dus heel stuk helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn arts noemen ze dit "floters"dit is vuil dat zich tussen het netvlies en het oog bevindt, kan vervelend zijn, maar niet schadelijk. Kan middels een operatie worden verholpen, maar men doet het niet snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit noemt men 'fosfenen', en deze kunnen op meerdere manieren ontstaan. Het gaat doorgaans om stimulatie van de cellen in de retina. Als je in je ogen wrijft is dit mechanische stimulatie, maar normaliter is het natuurlijk licht dat deze cellen stimuleert - of (al dan niet te veel) gestimuleerd hééft, waar de effecten nog van nawerken.

Het zit 'm dus veelal wél in de ogen, maar is een volkomen normaal fenomeen.