Welke materie bevindt zich het meest op onze aardbol?

Zand? Water? Steen? Anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

De materie die het meest voor komt is een mineraal genaamd Perovskiet. Het grootste deel van onze aarde ligt onder de aardkost in de vloeibare kern. Deze kern is voor het grootste deel uit perovskiet gemaakt en daarom komt dit het meeste voor. Veel mensen als denken dat water het meest voorkomende materiaal is op de aarde dit valt eigenlijk best wel mee. 2/3 van het oppervlakte is. Maar water bevind zich ook alleen op het oppervlakte als je de aarde als geheel ziet is water juist helemaal niet zo veel voorkomend. Minder dan 0,02% van de aarde bestaat slecht uit water.
Het grappige van perovskiet is dat het, het meest voorkomende materiaal is maar vrijwel niemand is er echt bekend mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik denk water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste wat bij mij opkomt is: Koolstof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'In massapercentages bestaat de Aarde uit 32,1% ijzer, 30,1% zuurstof, 15,1% silicium, 13,9% magnesium, 2,9% zwavel, 1,8% nikkel, 1,5% calcium, 1,4% aluminium en 1,2% andere elementen. Door massasegregatie tijdens planetaire differentiatie bestaat de aardkern voornamelijk uit ijzer (88,8%), met kleinere hoeveelheden nikkel (5,8%) en zwavel (4,5%) en minder dan 1% andere elementen.'

IJzer, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuurstof is het meest voorkomende element...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ijzer: 35 %
zuurstof: 29 %
silicium: 15 %
magnesium: 13%
nikkel: 2,5 %
zwavel: 2,0 %
calcium: 1,2 %
aluminium: 1,1 %

Toegevoegd op 18-06-2009 06:38:08
Wikipedia houdt er dus verschillende antwoorden op na, maar ijzer is er kennelijk toch het meeste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend, want je vraag verwart materie met 'element' of 'stof'. Alles grijpbaar is in de menselijke ogen 'materie' (ook dingen dien niet makkelijk grijpbaar zijn).

Dus bij de vraag 'welke materie' denk ik dan 'materie' zelf. Je aanvulling heeft het over een aantal stoffen die bestaan uit verschillende moleculen en dus verschillende atomen en daarmee verschillende atomen.

Als we dan zuurstof als element en stof nemen, komt dit schijnbaar (inclusief als onderdeel van verbindingen in onder andere water) het meest voor op en in de aarde (ca. 47% van de aardmassa).

Toegevoegd op 18-06-2009 09:36:42
Tweede atomen moet 'elementen' zijn.