Tegen teken: er zijn allerlei middelen op de markt die tegen teken werken, maar denk hier wel over: gifmiddelen werken op vlooien en teken omdat ze het bloed van de hond innemen, en daar zit het gif in. Je hond heeft dus datzelfde gif in zijn lichaam, en denk er maar eens over na hoe sterk vlooien en teken zijn...
Er zijn natuurlijkere middelen (zoals bijv. van ecovert 'vlovrij op het dier' ook tegen teken) die minder schadelijk zijn voor je hond.
Maar of deze middelen helpen tegen teken is niet echt zeker. Wat ik (ik werk met honden, o.a. als dierenarts en hondentrimmer) een erg handige vind, is het aanleren van het commando schudden. Als je hond uit een struik/bos komt geef je dit commando en je hond schudt de beestjes en vuiligheid direct uit de vacht, voordat ze nog enig kwaad kunnen doen. Mijn honden leer ik dat altijd, ook buiten het tekenseizoen moeten ze eerst schudden voordat ze naar binnen mogen.

Eenmaal een teek in de vacht: meteen verwijderen, het zijn een soort langzame zwarte spinnetjes. Als de teek al aan het zuigen is: gebruiken een tekentang, maakt niet zoveel uit welke soort, ieder vind een andere soort weer handiger, zolang je maar geen alcohol e.d. gebruikt. Dan gooit de teek zijn maaginhoud in de gastheer (jouw hond dus!)Met de klok meedraaien en trekken en voila! Check altijd of alles eruit is; kop, pootjes, alles.
Als de teek helemaal volgezogen is valt hij er vanzelf af.
Let even op de plek waar de teek heeft gezeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van dat schudden vind ik wel een hele creatieve, daarvoor +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het werkt echt hoor! Ik gebruik het al jaren, en het is best makkelijk aan te leren...mits je een beetje een intelligente hond hebt natuurlijk ;)

Andere antwoorden (7)

Eruit draaien.
Dotje watten, beetje (medicinale) alcohol, teek verdoven en met teken tag of pincet tegen de klok draaien.
Let op dat je niet zijn dikke lijf pakt maar tegen de huid van je hond de nek van de teek, anders heb je alleen het achterlijf en heb je kans dat de 'ingegraven' kop gaat ontsteken.
Als je veel in het bos ed komt krijg je er vanzelf handigheid in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIET met alcohol!!!! De teek hoef je helemaal niet te verdoven, en als je alcohol gebruikt spuugt de teek zijn maaginhoud in de gastheer (jouw hond dus). Als een teek eenmaal volgezogen is is hij best makkelijk te verwijderen met een tekentang, die je als hondenbezitter zeker moet hebben. (zie mijn antwoord)
Wij hadden altijd een middeltje van de NL dierenarts ter voorkoming van teken. Dat moet je achter de oren opbrengen, en blijft een maand werkzaam. We hadden een huis midden in het bos in de ardennen, de hond altijd buiten, en hij heeft wel geteld 2 keer een teek gehad.

Ben alleen de naam van het middeltje even kwijt, zit in capsules. Misschien iemand anders die de naam weet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig wordt afgeraden alcohol te gebruiken bij het verwijderen van teken. Het kan gebeuren dat de teek dan juist zijn maaginhoud van schrik eruit gooit en da's niet gezond. Je hebt hele goede tekentangen op de markt, die het makkelijker maken de teek te verwijderen.
Je moet zo dicht mogelijk op de huid zitten. Niet aan het achtereinde van de teek trekken, want dan kan de teek in tweeën scheuren. En teken zitten ook nooit recht in de huid, maar altijd een beetje schuin, dus probeer dat ook.
Verder is de tip van Iamback over die capsules zeker een goede. Beter voorkomen dan genezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed nakijken elke keer weer en eruit halen die teken... Veel werk, maar dat is het beste... Vergif is maar niks...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eruit trekken. Je hebt hier tekentangen voor. Ik heb zelf geen honden. Mijn oom heeft een paar honden die regelmatig onder de teken zitten en hij zweert bij die tang die op een breekijzer lijkt.

Dat tekenpincet dat je zo in moet duwen heeft hij negatievere ervaring mee. En ik trouwens ook bij mensen. De keren dat ik die heb moeten gebruiken schoof hij van de teek af en heb ik uiteindelijk het pincet uit mn zakmes gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die "breekijzer"-gevalletjes zijn ook in mijn ervaring de beste. Je knijpt er niet mee in het lijf van de teek. +1
De tekentang op het plaatje hierboven werkt voor onze hond het beste. Tegen de klok indraaien en na een paar rondjes is het beest eruit. Goed kijken of je alles mee hebt genomen en zonodig hulp van iemand anders erbij halen om de hond vast te houden, onze hond had namelijk een keer een teek in zijn oor. Elke keer als we in de buurt van de teek kwamen sprong hij omhoog en krijsde hij het uit. Hulp is dan wel prettig.

Toegevoegd op 29-05-2009 10:11:47
Ervoor zorgen dat je hond helemaal geen teken krijgt is lastig denk ik, teken komen voor in bosjes etc. En als de hond losloopt dan komen ze op plekken waar teken zijn. Dus echt voorkomen is niet mogelijk denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben echt een irritante, goedkope tekentang, dus bij ons thuis doen we het gewoon met de hand. Daar moet je niet vies voor zijn. Als de kans op teken klein is, kun je dit makkelijk bijhouden, maar als je elke dag ca. 10 teken vindt, moet je andere maatregelen treffen zoals van dat tekenspul.