Als een opleiding aan een universiteit in Nederland meer buitenlandse studenten heeft dan nederlandse, wat is dan het bestaansrecht?

Er is een opleiding bij een universiteit waar 80% van de studenten tegenwoordig buitenlands is (dus alleen voor de studie hier zijn). Deze opleiding wordt op meerdere universiteiten aangeboden. Is het niet raar dat overheidsgeld (en dus belastinggeld) wordt besteed aan de opleiding van studenten die vervolgens elders gaan werken? Zou het aantal universiteiten dat die opleiding levert niet verminderd moeten worden? Zou er niet kritisch gekeken moeten worden naar het bestaansrecht van faculteiten waar meer buitenlandse studenten zijn dan nederlandse? Het is ook duidelijk dat regels zijn aangepast/versoepelt ten aanzien van het uitdelen van voldoendes voor afstudeerwerk en dus diploma's, omdat deze studenten vanwege visa maar beperkt in het land mogen zijn.

Het gaat er mij nu dus niet om of het wettelijk allemaal mag, dat is wel duidelijk, de vraag is: wat is jullie mening m.b.t. deze situatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk worden eisen ook naar beneden 'bijgesteld' voor opleidingen met alleen maar/voornamelijk Nederlandse studenten. Dat heeft veel meer te maken met doorgeschoten nivellering dan met beperkte verblijfsduur van buitenlandse studenten. In Nederland bestaat het trieste idee dat 'iedereen' moet kunnen studeren. Terwijl ik daar helemaal voor ben als het gaat om kunnen studeren ondanks beperkte financiële middelen, ben ik er zeer op tegen als het gaat om kunnen studeren ondanks niveau. Niet iedereen met een vwo-diploma heeft de capaciteiten voor iedere universitaire opleiding waar hij het vereiste profiel voor heeft. Toch kan ik me herinneren dat tijdens mijn studie ieder jaar weer voor minstens één vak we te horen kregen: "We hebben het boek/de lesmethode/de toetsing aangepast omdat vorig jaar de studenten het te moeilijk bleken te vinden. Wetenschappelijk onderwijs *hoort* moeilijk te zijn! De middelmaat regeert steeds meer in ons hoger onderwijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan ik me ook wel in vinden, maar nu kreeg ik specifiek te horen dat de exameneisen waren bijgesteld omdat 80% van de master instroom nu eenmaal uit het buitenland komt tegenwoordig. Vroeger kreeg iemand zijn diploma als het afstudeerwerk af is, nu wordt er gewoon na afloop van de termijn gezegd: tijd is op, we geven het maar een 6, want de student moet terug naar zijn eigen land vanwege visum. Dus jarenlang hebben nederlandse studenten maar moeten doorwerken tot het afstudeerwerk goed was en ook het eindverslag echt goed was, en dan pas werd een diploma gegeven. En nu wordt dus letterlijk gezegd dat omdat er zoveel buitenlandse instroom is de eisen moesten worden bijgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jelle: over de toelatingseis heb ik niets gezegd, ik heb geen idee of daar iets aan veranderd is. Dat de exameneis is veranderd heb ik letterlijk in een mail van een prof, zoals ik dat in mijn vorige reactie (op de reactie SuzyQ) heb verteld. Een student vertrok, terug naar zijn eigen land, na afstudeerwerk onvoldoende te hebben afgerond. Maar de universiteit gaat hem nu toch maar een diploma geven. Omdat ik dit een rare gang van zaken vond heb ik navraag gedaan en de uitleg was dus omdat er 80% buitenlands is, is het niet meer zo dat ze kunnen vasthouden dat de studie pas is afgerond als het afstudeerwerk goed is afgerond, nu wordt gewoon na een bepaalde termijn gekeken of het "voldoende" is. Dus de exameneisen zijn in die zin aangepast.

Antwoorden (7)

Ik wens enkel positieve punten te zien. Het betekent verbroedering tussen volkeren in het kader van mondialisering.
Bovendien kan het niveau hier (nog meer) opgekrikt worden door de komst van zeer slimme jonge mensen.
Natuurlijk moet er altijd kritisch gekeken blijven worden naar de diverse (dubbele) pakketten en het aantal studenten, maar grosso modo: positief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar ze betalen wel college geld.
ik vind het ook belachelijk om het aantal universiteiten te verminderen simpelweg omdat er een opleiding is die in trek is bij buitenlandse studenten.
en liever overheidsgeld dan dat een externe partij uit de zakenwereld bijvoorbeeld de boel gaat financieren.
dan is de universiteit tenminste onafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet het aantal universiteiten zou verminderd moeten worden, het aantal universiteiten dat de studie biedt. Want kennelijk is de (nederlandse) vraag/interesse beperkt.
En waarom denk je dat de opleiding in trek is bij buitenlandse studenten en niet bij nederlandse?
Hoezo is de opleiding nog onafhankelijk? Nu moeten ze de eisen naar beneden bijstellen om buitenlandse studenten te accomoderen. Als ze onafhankelijk waren hadden ze de praktijk m.b.t. de exameneisen niet veranderd. Nu moeten ze wel anders studeren de studenten niet "op tijd" af en krijgen ze geen overheidsgeld (ze krijgen een flink bedrag voor iedere student die afstudeert).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee de universiteit is onafhankelijk.
wanneer commerciele bedrijven gaan investeren dan komt er pas invloed op de opleidingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je krijgt dan een klasse systeem met aan de ene kant topopleidingen en in andere steden de mindere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als commerciele bedrijven gaan investeren dan komt er pas invloed op de opleidingen.......Dat gebeurt al hoor. Al die deeltijd profs, waar denk je dat die vandaan komen en door wie die betaald worden? En waarom leg je dat dan meteen negatief uit? Misschien zouden de opleidingen dan meer gericht zijn op de kennis die gewenst is door de bedrijven hier en niet op de kennis die gewenst is door bedrijven en studenten in het buitenland zoals nu het geval is door de "onafhankelijkheid".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee inderdaad je hebt gelijk! het kan ook een positief effect hebben. ik ben van nature te kritisch.
Ik zie het probleem niet.

Mensen die hier komen wonen voor de studie, nemen ook deel aan de maatschappij, besteden ook geld en zoeken vaak een bijbaan. Het belastinggeldaspect vind ik dus een beetje gechargeerd.

Bovendien is het moeilijk een grens te stellen. Universiteiten zijn bedrijven die geld moeten verdienen. Of dit met binnenlandse of buitenlandse studenten gebeurt is voor hen hetzelfde.

Brain circulation. Dat zouden we zelfs nog meer moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, er zijn ook een hoop Nederlandse studenten die (een deel van) hun studie in het buitenland doen.

Quid pro quo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ben er volgend jaar 1 van !(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ben er volgend jaar 1 van !(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
succes eltigre, waar ga je heen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Argentinië, Buenos Aires
Daar lijkt me niets mis mee. Als we alle deurtjes dicht gaan doen raken we geisoleerd en missen we de boot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een beetje een eenzijdig beeld wat geschetst wordt;

De nederlandse overheid doet mee aan het europese beleid om onderwijs internationaler te maken. Daarom is in heel europa nu een systeem ingezet om de zwaarte van opleidingen & vakken te meten: HEt europese credits systeem. Dit met als doel dat studenten meer gaan zwerven tussen verschillende landen. Hierbij wordt ook met collegegeld rekening gehouden: Nederlandse studenten betalen veel minder collegegeld dan andere europeanen die in Nederland studeren. Daarnaast wordt door de universiteiten aan niet EU studenten een tarief gehevenw at in de buurt van de kostprijs van het onderwijs zit.

Oftewel: Binnen EU verband is afgesproken dat het nuttig is om gemixt onderwijs te geven (Denk aan interculturele vaardigeheden, welke zeker nodig zijn in een europa zonder grenzen). Buiten EU studenten wordt een hoog collegegeld geheven (Momenteel 8600 euro per jaar, wat bij veel universiteiten volgend jaar naar 10-12K per jaar gaat, hetgeen de gemiddelde kostprijs van onderwijs is).

Kort antwoord: Nee, niet minder universiteiten & opleidingen. Maar beter opletten wat de kostprijs is. Een mix van nationaliteiten heeft ook een boel voordelen voor studenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik eerst op de financiële kant mag ingaan: behalve het collegegeld dat ze hierheen brengen wonen, eten en reizen ze hier en geven wellicht op veel meer gebieden geld uit (kleding, souvenirs). Dus alleen economisch kan het al positief uitpakken.
Denk vervolgens ook aan ouders en vrienden die hen hier opzoekt en ook aan van alles uitgeeft. En dat is dan alleen nog maar de economische kant van de zaak (Ik herinner mij in dit verband uit het vak Economie een begrip als "multiplier")
En dan: uitwisseling van denkbeelden uit het buitenland kan ook voor Nederlandse studenten héél verfrissend zijn. Zo herinner ik mij vanuit de tijden van de koude oorlog een discussie met Russische mede-studenten over het eigendomsrecht. Zéér verhelderend! En de Spaanse studenten die niet konden begrijpen dat men in Nederland een erfenis zou kunnen verwerpen of "benificiair aanvaarden" (aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving) "Dat kàn je tocht niet doen: het is toch een erezaak om de schulden van jouw ouders af te lossen?" En zo zou ik nog lang kunnen doorgaan.
En vergeet niet: sommigen blijven hier in Nederland werken, maar velen gaan met hun hier vergaarde kennis terug naar hun land en "besturen" het daar met een veel bredere blik dan zij anders wellicht hadden gedaan. Hoewel: is het niet juist vanuit hun bredere kijk op zaken dat zij in dit verre buitenland (kikkerland?) gaan studeren? Bedenk eens hoeveel Indonesiërs nog met plezier terugdenken aan hun studie in Nederland.
Is het een boude veronderstelling om te denken dat vanuit de universiteiten (zowel in NL studerende buitenlanders als Nederlandse studenten bij buitenlandse universiteiten) meer ontwikkelingshulp en meer bijdragen aan de wereldvrede worden geleverd dan de gehele begroting van Koenders?
Laten we eens wat breder kijken en niet met de oogkleppen van Wilders of Verdonk! Laat dat soort mensen maar zelfvoldaan in een hoekje wegrotten en wees gastvrij voor onze buitenlandse gasten (niet alleen universiteitsstudenten, maar ALLE buitenlanders die verrijking (in immateriële zin) naar ons willen brengen!